De seneste dage har vi i medierne kunnet læse om en evaluering af læreruddannelsen, der viser, at for mange studerende er uambitiøse, og det er for let at klare sig igennem uddannelsen med en lille studieaktivitet. For at styrke uddannelsens kvalitet anbefales det derfor, at kravene og forventningerne til de studerende skærpes.
Jeg er selv lærerstuderende på tredje år på Professionshøjskolen Absalon. Her befinder jeg mig i den heldige situation, at jeg hver dag bliver mødt af kompetente og inspirerende undervisere, der kæmper en brav kamp for at højne niveauet. Endvidere er jeg en del af en studiegruppe, hvor ambitionsniveauet er tårnhøjt. Så når læreruddannelsen kritiseres for ikke at være et ambitiøst fuldtidsstudium, har jeg svært ved at genkende mig selv i det.
Debat: Læreruddannelsen kan sagtens lykkes inden for de eksisterende rammerAf modulevalueringerne fremgår det, at vi forventes at være studieaktive 40 timer ugentligt. Jeg har mellem 20 og 24 undervisningslektioner om ugen og en tilsvarende lektiemængde. Dertil kommer obligatoriske opgaver, fremlæggelser, supplerende litteratur og eksamensforberedelse, hvilket betyder, at jeg studerer omkring 60 timer om ugen. Og det er et minimum. Når tiden tillader det, arbejder jeg som lærervikar på en lokal folkeskole for at tilegne mig uvurderlig praksiserfaring. Bevares, jeg hører til i den ambitiøse ende, men jeg frygter, at det er sådan en som mig, det går ud over, hvis nye krav til studieintensiteten baseres på dem i den diametralt modsatte ende af den skala.
Hvis det eneste, du bidrager med på uddannelsen, er dårlige undskyldninger og penge i barkassen, så bør du kigge dig selv grundigt i spejlet
For jeg vil også forsøge at opfylde disse krav og som konsekvens heraf bruge endnu flere timer på studiet. Men vil de uambitiøse studerende det?