0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Professor Jesper Jespersen til Nina Smith: De økonomistuderende bliver muligvis »klædt bedst på« til et job i Finansministeriet. Men ikke til at forstå en kriseramt verden

Tidligere vismand Nina Smith fremfører fejlagtige svar på økonomistuderendes kritik af teoretisk snæversynet undervisning.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

»Det gør mig betænkelig, at Nina Smith beder de studerende om at »fremvise noget, der kan gøre de studerende klogere«. Det burde være hendes forpligtelse som professor i nationaløkonomi at holde sig løbende orienteret«, skriv professor i samfundsøkonomi Jesper Jespersen i dette debatindlæg. Foto: Finn Frandsen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Vi klæder de økonomistuderende bedst på«, fastholder professor og tidligere vismand Nina Smith som reaktion på den grundlæggende kritik af pensum på økonomistudierne på de gamle universiteter, der kom fra en repræsentant for Re-Thinking Economics. Det, den studerende med rette opponerede imod, er det foruroligende forhold, at den økonomiske krise intet afgørende har ændret i det pensum i makroøkonomi, som der undervises i. Det er efter min vurdering et fejlagtigt svar, Nina Smith giver. Det pensum, der undervises i, kunne ikke (for nu at citere det britiske tidsskrift The Economist) forklare, hvorfor den økonomiske krise opstod, hvorfor den trak i langdrag, og hvilken politik der ville forhindre en ny krise i at opstå.

Her 10 år efter at krisen brød ud, forstår jeg godt de studerendes stigende frustration over, at forhold som finansiel ustabilitet, øget ulighed og stigende miljøbelastning ikke indgår i de standardteorier og modeller, som der undervises i på bachelorniveau. Nina Smith har muligvis ret i, at denne ensidige undervisning »klæder de studerende bedst på« til at blive ansat i Finansministeriet. For i den makromodel, der benyttes til at rådgive om den økonomiske politik, indgår de tre overnævnte ubalancer ikke. Og det, på trods af at der i øjeblikket pågår en større revision af ministeriets makromodel med adskillige forhenværende vismand som rådgivere.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage