Debatindlæg afMie Emilie Gadegaard

psykiatrisk patient

Stop med at stigmatisere psykisk sygdom. Behandl os i stedet med den seriøsitet og opmærksomhed, vi fortjener, så psykisk syge tør gå til lægen og få den hjælp, de behøver.

Ung psykiatrisk patient: Psykisk sygdom går ikke over af en hyggelig onkeljoke eller lidt høflighedshumor

Lyt til artiklen

I fredags var jeg til et møde. Dem går jeg ikke til så forfærdeligt mange af, for til trods for et relativt velbegavet hoved og en alder af snart 27 år har jeg endnu ikke været igennem den pølsefabrik, man i politik kalder uddannelsessystemet – og altså heller ikke fundet mig et ’voksenarbejde’.

Men til møde var jeg da alligevel. Med min psykiatriske sygeplejerske og en specialpsykiater, der kunne overbringe mig nyheden, at jeg har en bipolar affektiv lidelse. Måske jeg faktisk bør kalde det old news, for det er 9 år siden, sygdommen brød ud, mener de.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her