Debatindlæg afMaja Petrea Fox

Tidligere patient i psykiatrien, studerer til socialrådgiver

Når man er indlagt som psykiatrisk patient, bliver ens tidligere identitet nedbrudt og uden en efterfølgende følelse af fællesskab eller anerkendelse fra omverdenen taber man patienterne på gulvet hurtigere, end de kan nå at få deres hvide armbånd af.

Tidligere psykiatrisk patient: Jeg fik konstant stukket piller i hånden, indtil jeg ikke længere kunne mærke eller genkende mig selv

Lyt til artiklenLæst op
10:51

Forestil dig, at der går ild i dit hus. Du forventer selvfølgelig, at brandvæsenet kommer og slukker ilden, og at du derefter bliver genhuset, får krisepsykologhjælp og erstatning, så du kan opbygge en ny base. Lad os sige, at det samme gælder for dit sind. I psykiatrien er scenariet dog anderledes.

Der slukker brandmændene ikke ilden helt. Brandmændene kaster måske lidt vand på de høje flammer, men i mellemtiden går de frem og tilbage til bilen for at skrive ned, hvor mange liter de har brugt, hvordan vandet så ud imens, og hvor mange liter de endnu regner med at skulle bruge på at slukke branden. Brandmændene forlader kort derefter huset, som stadig i er brand – men det brænder mindre. Og derefter bliver du ikke genhuset, men skal selv stå for at bygge dit hus op på ny, alene, i asken og røgen fra branden. Sådan arbejder psykiatrien.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her