0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mindeord fra kollega og ven: Pundik var manden, der turde

Friheden må vi sikre os, vores frihed og de andres frihed. Men mening måtte vi selv levere. Det gjorde Herbert Pundik hele livet – med sin altid årvågne og inspirerende aktivisme.

Morten Langkilde
Foto: Morten Langkilde
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Med Herbert Pundiks død er vi mange, der har mistet ikke alene en beundringsværdig kollega og en dynamisk chef. Hans verdenskort var større end vores; nu må vi navigere uden dets hjælp. Og nogle af os må også undvære en samtalepartner uden lige. Herbert kunne smalltalke om hvad som helst og som det familiemenneske, han var, vise rørende interesse for ens egen familie og dens trivsel – omkring de talløse borde i byen, ude og privat, år efter år.

Men han fandt altid anledning til også at komme ind på noget af fælles vigtighed. Han ville have noget meningsfuldt ud af samværet. Derfor holdt han fast. De spørgsmål, han besvarede ens bidrag med, førte altid sagen videre. Han slap ikke tråden, hvor andre gled af og videre; tværtimod indkredsede han stædigt det centrale; og i og med at man måtte strenge sig an, når man tog noget op med Pundik, blev man også selv tvunget til at tænke efter. Lige så gerne han forklarede og gjorde rede – for ikke at sige til tider docerede – lige så parat var han til at høre og tage til sig, når noget interesserede ham. Tag ikke fejl: Han hørte meget mere og så meget mere i folk, end han i reglen lod sig mærke med.

Jeg skal aldrig glemme en lang søndag eftermiddag i hotellobbyen i Vester Voldgade. Jeg var dengang i færd med at skrive en biografi om den danske modstandsmand Ole Lippmann og havde netop støvet noget nyt materiale op. Pundik ville ind, led for led, i kernen af dets betydning – med det resultat at jeg kunne tage hjem og omdisponere og skærpe kapitlet. Den inspiration, som i mit tilfælde var livslang, vil være hårdt savnet, Herbert.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts