Debatindlæg afPeter Øvig Knudsen

Forfatter

Belastningen for de pårørende til en psykisk syg er stærkt undervurderet, skriver forfatter Peter Øvig Knudsen, der har været igennem en depression.

Peter Øvig beretter om tiden efter sindssygen: »Et lag beskyttende hud var åndelig talt blevet skrællet af mig«

Lyt til artiklenLæst op
08:28

Det var en klar vinterdag først i februar 2018, jeg for første gang i en måned fik lov til at gå ud fra den lukkede afdeling på Rigshospitalets psykiatriske klinik.

Jeg blev låst ud gennem sikkerhedsslusen med de to tunge døre og spadserede over i Fælledparken, stod stille under den højeste blå himmel og kiggede ned ad min krop. Jeg var blevet mig selv igen. Efter flere måneders stadig mere alvorlig psykisk sygdom var miraklet indtruffet, en serie elektrochok havde fået det til at ske, og nu var jeg blevet mig selv igen. Jeg var blevet rask.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her