I vil i kommunen og på skolerne lære eleverne om sund kost. Hvem henvender I jer til – Coca-Cola, McDonald’s eller Haribo? I vil gerne fortælle eleverne, at de skal holde sig fra cigaretter og gambling – får I så besøg af tobaksproducenten Phillip Morris og eller bettingvirksomheden Unibet? Og får I Tinder til at stå for seksualundervisningen? Næppe.
Når I skal klæde eleverne på til at begå sig på sociale medier – med fake news, mobning, pædofili, hævnporno – skal I så have en amerikansk techgigant, der er styret fra Silicon Valley, til at fortælle jeres elever, hvad der er rigtigt og forkert? Det mener vi ikke.
17. januar kunne man i Politiken læse, at Facebooks kommunikationschef og den politiske chef, begge i Norden, har »planlagt et hav af foredrag på skoler og uddannelsesinstitutioner for at tale om særligt de unges digitale vaner«. Formålet er at »nedbringe tilfælde af hævnporno, krænkende billeder og onlinemobning«.
Det er nobelt af Facebook, men i stedet for at gøre det selv kunne Facebook vælge at donere penge til uafhængige ngo’er, som så kunne gå ud og tale på skolerne.
Facebook har nemlig selv en stor andel af ansvaret for, at det er gået så galt online.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar