Debatindlæg afSarah Møller Andersen

Etnolog med base i Berlin og tidligere rejseleder på Vestbredden

Den grumme tyske og europæiske fortid kan desværre ikke ændres, men vi må bruge den til at minde os om vigtigheden af menneskerettighederne.

Etnolog: Sammenblandingen af antisemitisme og Israel-kritik er bekymrende

Lyt til artiklen

I slutningen af januar gik jeg en tur i den berlinske bydel Lichtenberg, hvor jeg bor, og pludselig lyste en husmur op i mørket. Navne, deporteringssted og -dato samt dødsdatoer lyste op på husmuren. Det var navnene på de tusindvis af jødiske Lichtenberg-borgere, der blev deporteret til blandt andet Auschwitz. På en sådan aften, hvor fortiden bogstaveligt talt kastede sit dunkle lys på husmurene, virkerede fortiden skræmmende tæt på.​​

Senere på ugen stod jeg en eftermiddag foran den tyske parlamentsbygning i Berlin, hvor en demonstration mod det tyske parlaments afstandstagen fra BDS (Boycott, Disinvestment and Sanctions) fandt sted. Et bredt flertal i det tyske parlament vedtog i maj sidste år en ikkebindende resolution, som definerede BDS-bevægelsen som antisemitisk. BDS er en international palæstinensiskledet organisation, der arbejder for palæstinensernes rettigheder gennem blandt andet boykot af israelske produkter.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her