Reglerne for at få motorcykelkørekort i Danmark står i vejen for, at unge mennesker kan udleve den tohjulede drøm. Lovgivningen på området er formynderisk, uretfærdig og en kæp i hjulet for de folk, som vil ud at køre motorcykel. Det er sommer. Solen skinner, og jeg kører rundt på de snoede veje i det midtjyske Søhøjland. Vindmodstanden river i min krop, og motoren spiller sin smukke melodi. Mit ansigt smiler bag styrthjelmen, og jeg føler mig lykkelig. Jeg føler mig fri. Gid jeg kunne dele denne oplevelse med flere unge mennesker.
Desværre er motorcykelkørekortet unødvendigt savet over i tre kategorier, som ikke mindst gør det mere dyrt og besværligt for unge at få sig en motorcykel. De tre kategorier er aldersbestemte og kræver, at man er henholdsvis 18, 20 og 24 år. Tager du kørekortet som 18-årig, skal du i værste fald gå til yderligere to køreprøver, hvis du undervejs gerne vil køre på en større motorcykel. Adgangen til at få motorcykelkørekort bør være, som den er for biler, så de tre kørekort smeltes sammen til ét, som man kan erhverve som 18-årig.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.