Debatindlæg afChadi Nimeh Abdel-Halim

Læge, ph.d.-studerende

Jeg smider ikke offerkortet og har på ingen måde brug for en racists medlidenhed. Jeg kræver blot en anerkendelse af racismen som værende til stede i vores samfund og en afstandtagen fra ideen om, at det udelukkende er et udenlandsk fænomen.

Patienter betvivler læges faglighed: Hvilken ret har du til at dømme mig på mit udenlandske udseende?

Lyt til artiklen

Jeg kan ikke lade være med at finde det komisk, når privilegieblinde tilbagelænet i en komfortabel sofa på nationalt tv fremfører argumenter for, at racismen ikke findes i Danmark. På samme måde som når et debatpanel af mænd diskuterer, hvorvidt kønsdiskrimination er et problem eller ej. Ikke kun er det nedladende og uværdigt over for de mange danskere, som selv har oplevet diskrimination på tæt hold, men det er også udtryk for negligering i fjerde potens.

Man skal nemlig være blind eller døv, hvis man ikke har hørt om racisme i Danmark. Det kræver ikke mere end et klik på et kommentarspor til et indlæg med blot antydningen af et ord, der rimer på udlændinge, for at se, hvordan nogle af vores medborgere flotter sig i racistiske ytringer.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her