0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Økonom og folkeskolelærer: Hvis jeg var en mand, ville jeg have fire børn

Jeg har altid gerne ville have mange børn, men pludselig kom moderrollen til at kræve, at jeg skulle opgive unødvendigt mange ting, der også er vigtige for mig.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Arkivtegning: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Sådan sagde jeg til min kæreste en nat, efter jeg havde ammet vores lille ny datter. Vores første barn, som vi er uendeligt glade og taknemmelige for.

For at forklare baggrunden for at sige sådan skal vi spole tiden tilbage til kort efter, vi havde to streger på en pind: Jeg var gravid, og vi var overvældede og lykkelige. Vi fandt en barselskalender frem for at danne os et overblik.

Da vi i sin tid besluttede, at det skulle være os, der skulle have børn sammen, var vi indstillede på, at vi skulle dele forældrerollen og dermed f.eks. være fælles om barsel, barns sygedage etc. Det var en fælles rolle og et fælles ansvar for os.

Sidst i juni fødte jeg så lille Iben, og det var mere fantastisk, end jeg kunne forestille mig

Midt i kalenderplanlægningen opdagede vi dog, at vi ville blive økonomisk straffet for at dele barslen. Jeg har tidligere hørt diskussioner om øremærket barsel til mænd, men jeg vidste ikke, at der i forvejen var øremærket barsel –blot kun til kvinden. Og i hele 14 uger.

Som i vores tilfælde var 14 uger med løn, som jeg ikke kunne give til min kæreste. Hvis jeg ikke gjorde brug af de uger, mistede vi både de uger ud af den samlede barsel, og min kæreste skulle gå på barselsdagpenge. Så 14 uger mindre barsel samlet og barselsdagpenge i stedet for løn.

Det virkede som en dårlig deal. Jeg fik følelsen af, at den første tid så måtte være mit ansvar. Sidst i juni fødte jeg så lille Iben, og det var mere fantastisk, end jeg kunne forestille mig. Vi følte os meget heldige. Her under min barsel føler jeg et overskud, og jeg savnede allerede efter et par uger at arbejde.

Jeg kan arbejde hjemmefra og vender tilbage til mit arbejde en dag om ugen efter 14 uger, på trods af at arbejdspladsens officielle politik er, at »der som udgangspunkt ikke kan indgås aftale om delvis genoptagelse af arbejdet ved brug af aftalebaseret orlov, medmindre der er helt særlige behov«.

For nylig blev en yderst relevant deltidsstilling som underviser på fjernstudie slået op, og vi var hjemme blevet enige om, at vi fint kunne få det til at fungere, hvis jeg også arbejdede deltid under min barsel som fjernunderviser.

Efter en samtale med borger.dk måtte jeg dog erkende, at det nok ikke kan lade sig gøre: Hvis jeg påtager mig andet arbejde, bliver min nuværende arbejdsplads trukket i barselsrefusion. Arbejder jeg 20 procent af en fuldtidsstilling, trækkes de altså 20 procent i refusionen.

Hvis jeg søger og får tilbudt den stilling, skal min arbejdsplads være o.k. med at få mindre i refusion, eller vi skal ud i en ordning, hvor de udbetaler mig en lavere løn svarende til det mindre beløb, de får.

De rammer, der eksisterer, indirekte er regulerende og i høj grad er med til at forklare, at barselsfordelingen ser ud, som den gør

Det lyder møgbesværligt for både mig og de pågældende arbejdsgivere. Tilbage til den pågældende nat. Jeg har altid gerne ville have mange børn, men pludselig kom moderrollen til at kræve, at jeg skulle opgive unødvendigt mange ting, der også er vigtige for mig.

De systemer, der er sat op, forhindrer mig for det første i at bruge mit overskud på arbejdsmarkedet, og for det andet er de med til at forhindre, at jeg får fire børn. Desuden forhindrer de også en masse fædre i at få en større rolle i deres børns liv.

Jeg tænker ikke, at nogen af disse elementer har været hensigten. Der bliver talt uendeligt meget om, at politikere ikke må blande sig i indretningen af familielivet, herunder hvem der tager barsel og hvornår.

Faktum er dog, at de rammer, der eksisterer, indirekte er regulerende og i høj grad er med til at forklare, at barselsfordelingen ser ud, som den gør. Og for den sags skyld lønfordelingen samt andelen af kvinder i ledende positioner.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce