0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Far til tre: Mølbak er fuld af gode ideer, men de skiftende udmeldinger er stressende

Anbefalinger, der ikke er i overensstemmelse med de retningslinjer, der i øvrigt er givet, medvirker kun til at skabe uklarhed, usikkerhed og stress. Det forbedrer ikke muligheden for, at folk overholder dem.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Arkivfoto: Jens Dresling
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Onsdag 16. september var alle medier fyldt med historien om, at Kåre Mølbak og Statens Serum Institut anbefalede, at vi i efteråret skal indgå i en ’social boble’, hvor vi udvælger 5-10 kontakter, som vi skal begrænse os til at se. Dagen efter blev anbefalingen afvist af en anden repræsentant for de danske myndigheder, Sundhedsstyrelsen.

At anbefalingen hurtigt blev taget af bordet igen, fremstår fornuftigt, al den stund den var fuldstændig umulig at efterleve i et samfund, der på trods af smittetal og restriktioner stadig er relativt åbent. I radioen blev der interviewet en epidemiolog, der talte om, at man som familie skulle se de samme. Vi er 5 personer i min familie inklusive 3 børn på 5, 9 og 18. Min ældste er mit bonusbarn. Dvs. han bor halvdelen af tiden hos sin far. Jeg begyndte at se frem til et efterår, hvor jeg – hvis jeg skulle se nogen overhovedet – skulle tilbringe utrolig meget tid med min kones eksmand, og selv om jeg på alle måder synes, at han er en flink fyr, så er det jo ikke sådan, at vi behøver overrende hinanden. Ergo: Anbefalingen gav ingen mening. Det var en de facto-nedlukning i et samfund fuldt af aktivitet; udelukkende skabt til at give individet stress.

Men hvad vigtigere er: De uforberedte og ukoordinerede udmeldinger fra vores myndigheder er håbløse, og det er ikke længere en tilfredsstillende undskyldning, at ’vi står på ukendt grund’. Men til en start giver jeg lige et regnestykke, der måske kan eksemplificere, hvorfor anbefalingen om at udvælge 5-10 sociale kontakter var ubrugelig.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce

Forsiden