0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kønsforsker: Jeg ved ikke, om jeg skal le eller græde over Pia Kjærsgards svar på min kritik

Pia Kjærsgaard har svaret på min kritik i Politiken. Jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal stille op med det.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Arkivfoto: Thomas Borberg

Som chef har Pia Kjærsgaard hovedansvaret for Dansk Folkepartis ligestillingspolitik i 00’erne, og ansvaret bliver i mine øjne ikke mindre af, at hun er kvinde, skriver Elisabeth Møller Jensen, kønsforsker og forfatter, i dette indlæg.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En af de gode ting, man kan sige om Pia Kjærsgaard, er, at hun altid svarer.

Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at jeg – »sønderrevet af floskler, og nuancerne udebliver« – trætter hende i en vigtig debat om ligestilling og sexisme. At jeg »mere eller mindre ukontrolleret« forsøger at pådutte hende ansvaret for, at ligestillingspolitikken skulle være lagt i graven allerede i 00’erne.

Den anklage svarer hun imidlertid ikke på, men gætter sig til, at selv om hendes magt var stor i 00’erne, så havde den i mine øjne sikkert været endnu større, hvis hun havde været en mand og havde truet sig til magten med krav om seksuelle ydelser. Pia Kjærsgaard klarede den magtfulde post i Dansk Folkeparti med bravur godt hjulpet af den hird af mænd, hun altid lod sig fotografere sammen med.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce