0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sygeplejerske om Moria-lejren: »Jeg har nogle gange svært ved at sove om natten på grund af alt det, jeg har set«

Jeg har arbejdet som sygeplejerske i ebola- og konfliktplagede områder. Men Moria er det værste, jeg har oplevet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn
Arkivfoto: Jacob Ehrbahn

»Jeg har syet utallige sting i alt for unge arme, når selvskade var den eneste udvej. Jeg har skyllet tåregas ud af små børns øjne. Jeg har været nødt til at lade 13-årige forældreløse børn gå alene ud og sove under et oliventræ med intet andet end det tøj, de havde på. For der var ikke andre muligheder«, skriver sygeplejerske Mie Terkelsen i dette indlæg.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg betragter mig selv som en garvet sygeplejerske. Jeg har været uddannet i 10 år. Arbejdet mange af dem på en af Danmarks største skadestuer, set børn dø i hobetal af ebola i Sierra Leone, set bygninger blive bombet til grus i Gaza, og alligevel taler jeg altid om Lesbos. Det sted er det værste, jeg har oplevet. Og igen og igen formår det at blive værre.

Jeg har siden begyndelsen af 2018 brugt sammenlagt mere end et år som sygeplejerske for Læger uden Grænser i Europas største flygtningelejr, Moria. Og jeg har i det år set, hørt og oplevet ting, jeg aldrig troede, jeg skulle opleve i Europa.

Jeg har set små børn gå ind i sig selv på grund af de traumer, de har fået af at bo i lejren. Set vækstkurver gå den forkerte vej. Tænder, der ikke bryder frem. Hår, der falder af. Årsagen har været Moria.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce