0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Psykolog: Far er ikke idiot, og mor er ikke en abe

Allerede mens barnet er et foster i maven, tvivles der på faderens evner ud i yngelpleje. Måske er det ikke mærkeligt, at barselsfordelingen er så skæv.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Arkivtegning: Philip Ytournel/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I fargave har jeg fået bøger om at være far. De er elendige. Jeg har en, hvor det angives, hvor mange dåseøl et barn vejer på et givent tidspunkt. I skolen lærte vi ellers alle at regne i gram.

Jeg har også apps, der er henvendt til fædre. De er endnu værre, for her kan man se det oversættelsesarbejde, der har været: Først har man skrevet noget til almindelige mennesker for bagefter at oversætte til fædre.

F.eks. kan man i en fin app, der hedder noget i retning af Baby, læse om, hvordan afføringen ser ud i de tidligste bleer. Der er billeder, så det er nemt at følge med. I en anden app, den, der henvender sig specifikt til faren, er der de præcis samme billeder, men teksten er ændret. Man kan ikke længere følge udviklingen i barnets afføring, men i ’bæ’. Man har erstattet ordet afføring med ordet bæ. Argumentet kunne være, at appen er til særligt udsatte fædre, men den ligger bag en betalingsmur og koster 35 kr.

Det er ikke kun i litteraturen, at der synes at bo indlejrede antagelser om fædres forståelse af spædbørn. Jeg har været til fødselsforberedelse. Den velmenende jordemoder viser barnets vej ned igennem bækkenet. Alle kigger opmærksomt med, imens hun forklarer, hvordan man undgår bristninger, og til sidst står hun med en velskabt BabyBorn i hænderne.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce