Nyhed! Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Debatindlæg afFranciska Rosenkilde

Politisk leder for Alternativet og kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune

Kulturlivet har vigtigere kampe at kæmpe.

Alternativet: Drop kampen mellem det populære og elitære

Lyt til artiklen

Det kræver sit mod at gå imod sin minister og egen partilinje. Ikke desto mindre kunne jeg i den tidlige sommer læse et indlæg fra socialdemokraten Michael Vindfeldt her i avisen, hvor han kalder politikerne på Christiansborg og ikke mindst sit eget parti for kulturfjendske. Hvor han går i rette med sine politiske kollegaer og partifællers fokus på at poste folkelige stadionselfies i Brøndby-trøjer, mens scenekunsten glemmes, og kulturhistorien ignoreres.

Jeg har stor respekt for, at Vindfeldt tager kampen for kulturen op. Selv om jeg langt hen ad vejen er enig med ham, er der dog ét syn på kulturen anno 2021, som ærgrer mig: Tendensen til selv at falde i den socialdemokratiske fælde, hvor ’populærkultur’ og det ’elitære kulturliv’ stilles over for hinanden. Hvor håndboldkampen og fodboldtrøjen er i opposition til scenekunsten og balletskoen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her