Debatindlæg afMatthias Dressler-Bredsdorff

Kulturskribent og anmelder

Vi er i færd med at blive filtret ind i markedet i en sådan grad, at vi glemmer at kæmpe for en grundlæggende anden fordeling af værdierne. Som det danske sprog fortæller os med bidende neutral præcision: Det er mig, der tjener pengene, og ikke pengene, der tjener mig.

Matthias Dressler-Bredsdorff: Vi er blevet en nation af småsparere, der opfører os som storkapitalister

Lyt til artiklen

Forrige sommer havde jeg pengefeber. Det varede det meste af en uge. Meget var gnidret i den tid; det blå hav, det varme sand, solen, der brændte ned over Feriedanmark, men der var også nogle ting, der stod klart.

Aktiekurserne først og fremmest, der steg og faldt, mest steg. Pengene – mine – der, så snart de blev sat i de rigtige værdipapirer, ville avle og yngle, arbejde på egen hånd, men alligevel også altid for mig, blive mangfoldige og flere og adskillige, indtil de sidst blev utallige, og mit mål i en eller anden forstand var nået, og jeg så kunne sætte mig nye mål.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her