Debatindlæg afSøren Stidsen

Kundeservicesupervisor

Det koster en domsmand adskillige hundrede kroner, hver gang han eller hun medvirker ved en retssag.

Domsmand: Vederlag til domsmænd bør reguleres

Lyt til artiklen

Jeg har det privilegium at fungere som domsmand ved byretten i Aarhus. Når jeg skriver, at det er et privilegium, mener jeg det ærligt. Det er en spændende opgave, og selv om det også kan være grænseoverskridende at konfronteres med samfundets skyggesider og idømme et andet menneske en fængselsstraf og fratage det dets frihed, så er der også en vis tilfredsstillelse i at udføre denne vigtige samfundsopgave. Der er imidlertid en ting ved opgaven, der generer mig, og det handler om noget så hverdagsagtigt som økonomi.

Som domsmand modtager man et vederlag på 1.100 kroner for en dags arbejde i retten. Dette vederlag skal godtgøre den løn, man ikke får, når man tager fri fra arbejde for i stedet at løse en opgave for samfundet. Vederlaget skal der betales skat af, og man får hverken feriepenge eller pension oveni. Det betyder, at det vederlag, man får som domsmand, svarer til en månedsløn på omkring 20.000 kroner. Så lav en løn er der meget få mennesker i Danmark, der får.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her