Debatindlæg afJane Wittrup Agger

Lektor

Nu har vi levet med inklusion i folkeskolen i 10 år. Så hvordan virker det egentlig at mase alle ned i en kasse?

Lektor: Nu har vi prøvet det. Lad os afskaffe det, før det flår vores folkeskole fra hinanden

Lyt til artiklen

I 2012 besluttede politikerne, at alle børn skal tilbydes den samme undervisning. Det blev begrundet med store pædagogiske ambitioner om lige vilkår og afskaffelse af stigmatisering. Begrebet inklusion var født. Men skal man nu også tilbyde det samme til alle, eller kan det tænkes, at der er forskel på børn, og at de derfor skal tilbydes forskellige ting?

Den begrundelse, som blev skjult bag de høje ambitioner var naturligvis, at det er billigere at stoppe alle ind på samme matrikel, end at have flere tilbud, der passer til børns forskelligartede behov. Den taktik bruger jeg også, når jeg skal have mine børn til at tage medicin – gemmer den dårlige smag i noget lækkert. Det virker.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her