Debatindlæg afGrethe Simonsen

Uddrag af indlægget 'Hvor jeg dog beundrer de mandlige bilister!', bragt i Politiken 6. september 1964

Er der noget så stimulerende som at se en ellers dagliggrå mand give los og lade hestekræfterne spille i en Volvo?, ironiserer skribenten Grethe Simonsen i et debatindlæg i 1964.

Kvindelig bilist i 1964: Hvor jeg dog beundrer de mandlige bilister!

Lyt til artiklen

Som kvindelig fører af en beskeden Fiat 500 får jeg daglig lejlighed til at føle den mest næsegruse beundring for mine mandlige medtrafikanters kørekunst — især dem i de større vogne, og det er de alle sammenlignet med min lille blå.

Den konsekvens, hvormed de f.eks. på Lyngbyvejen overhaler en lille vogn, der holder den stipulerede maksimalfart (ikke sinke trafikken, kalder de det), kan ikke undlade at give indtryk af overlegenhed. Den maskuline djærvhed, hvormed de bryder ud af en kø for at smække ind og bremse op foran den overhalede vogn (overblik, reaktionshastighed og udnyttelse af vognens accelerationsevner, kalder de det), får mig til tilfulde at føle min feminine utilstrækkelighed i kørselens kaos.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her