Debatindlæg afJesper Koerstz Jensen

lektor i pædagogik

Vil vi virkelig vise vores børn, at voksne er nogle passive væsener med tandpastasmil, der taler lavt, klapper høfligt og siger at alt er godt, når det i virkeligheden ikke passer? Stillefodbold er både uærligt og udansk.

Fodboldtræner: Nej tak til DBU's 'stillefodbold'. Jeg vil have råbende forældre på sidelinjen

Lyt til artiklen

DBU er begyndt at afholde ’silent’-stævner, som er fodboldstævner, hvor forældrene ikke må komme med negative eller ’coachende’ tilråb fra sidelinjen. Ideen er, at børnene skal have lov til at spille i fred, træffe deres egne beslutninger og i det hele taget bare nyde at spille fodbold. Og det er jo en glimrende ambition, især når der har været talrige eksempler på forældre, der har pacet, råbt og skreget og i det hele taget været ude af kontrol på sidelinjen.

Og nu har jeg så prøvet at deltage i sådan et stævne som træner for min søns fodboldhold. Og jeg må sige, at jeg til min store overraskelse overhovedet ikke bryder mig om det. Der var en underlig mat atmosfære. Der var unaturligt stille, og kun en gang imellem var der forældre, der klappede eller sagde »flot« efter en vellykket aktion. Men det var kunstigt. Og mit hold følte sig hæmmet af det. I hvert fald var de ikke lige så sprælske og ærgerrige, som de plejer at være.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her