Debatindlæg afSigne Bisgaard Parner

Elev, Virum Gymnasium

Karakterbladet stjæler elevernes fokus og overskygger det, der virkelig tæller, skriver gymnasieelev Signe Bisgaard Parner.

Gymnasieelev: Jeg bremser min nysgerrighed og tøver med at stille min lærer spørgsmål

Lyt til artiklen

Jeg er træt af, at mine skoledage handler mere om præstation end om læring. I jagten på de høje karakterer og omringet af en usund præstationskultur har jeg selv nær mistet glæden og lysten til at lære. Jeg glemmer at lytte, når mine klassekammerater taler, fordi jeg har travlt med at formulere den perfekte sætning i mit eget hoved. Jeg bremser min nysgerrighed og tøver med at stille min lærer spørgsmål – af frygt for at lyde dum. Jeg nikker instinktivt pænt, når min lærer spørger, om alle er med – og det samme gør resten af klassen.

Min lærer fortalte forleden, at hun dumpede sit bachelorprojekt på universitetet, men at livet heldigvis gik videre. For os unge virker det måske ikke altid, som om livet faktisk går videre.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her