Debatindlæg afThomas Ubbesen

Journalist og forfatter

Jeg vil ikke henregnes til noget større ’I’. Hverken til ’jer danskere’ eller ’danskerne’. Jeg har hverken begyndt krige i Mellemøsten, brændt koraner af eller tjent penge på at tanke bombefly, der slog syriske civile ihjel. Ja, de, der gjorde det, var fra Danmark, men de har ikke noget tilfælles med mig.

Forfatter: Jeg skammer mig ikke over Danmarks ugerninger

Lyt til artiklen

For nylig besøgte jeg min unge ven A., som kom her til landet for en del år siden på flugt fra myrderierne og torturen i Syrien. Trods rædslerne i hjemlandet og under flugten til Europa har han det egentlig godt: Taler flydende dansk og er vellidt på sit job, for han er – som jeg oplever ham – venlig, stilfærdig, tænksom og empatisk. Et par timers snak blev det til den eftermiddag med chai og baklava samt gensidig venlighed, lytten og forståelse. Lidt som en god dag blandt venner i Mellemøsten.

A. er træt, det siger han selv, og det ser man på ham – udmattet i virkeligheden – og han er færdig med politik, den globale, men også (og ikke mindst) den danske version; den, hvor partier den dag i dag, netop nu i denne selvmorderiske epoke, hvor vi kollektivt er ved at drukne eller brænde op i alt for virkelige og stadigt mere nærværende kriser. Den, hvor partipolitiske stemmefiskere ikke desto mindre prøver at lefle sig til popularitet ved at mistænkeliggøre mennesker fra Mellemøsten – læs: muslimer – mens sikkerhedspolitik, mentalt helbred, miljø og klima står i flammer.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her