0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Første kig på influencerøkonomien: Branchen er i massiv vækst

Som et af de få annoncemarkeder ud over det internationale hos Google og Facebook er der enorm vækst hos de danske influencerbureauer, viser en ny analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Mascha Vang er en af de influencere, der har været med til at gøre Bloggers Delight til bureauet med den højeste bruttoomsætning.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I december måned samlede MobilePay penge ind til Dansk Julehjælp. Hver gang man brugte MobilePay til at betale i butikkerne, udløste det 10 øre til julehjælpen. Der blev samlet 400.000 kroner ind på rekordtid. Blandt andet fordi kampagnen blev lanceret med hjælp fra Gonzo Media, der arbejder med Danmarks største youtubere.

Influencerbureauet opfordrede nemlig de unge på YouTube og Snapchat til at være med hjælp fra nogle af deres favoritter som Alexander Husum og Fredrik Trudslev.

Man brugte med andre ord den status, youtuberne havde bygget op, til at lave meget målrettet reklame til en specifik målgruppe. Man brugte influencere. Og hvis man spørger Martin Wiinholdt, der er direktør i Gonzo Media, er eksempler som valgkampagnen grunden til, at de danske influencerbureauer har oplevet stor vækst det sidste par år.

For der er stor vækst.

Slots- og Kulturstyrelsen offentliggør i dag med en ny analyse, der viser, at de danske influencerbureauer fra 2017 til 2018 omsatte for 108 millioner kroner.

Det er mere end dobbelt så meget som i 2016, hvor årsomsætningen lå på 46 millioner kroner.

Det er trenden, der skaber denne stigning, og jeg tror, den stopper, når der kommer noget nyt

Indtil videre er det ikke vildt i forhold til den samlede annonceomsætning i Danmark. Influencer-bureauernes omsætning er ganske vist større end eksempelvis annonceomsætningen i biograferne, der lå på 87 millioner kroner i 2017, men samtidig meget mindre end radiokanalernes 383 millioner kroner i 2017.

» Det interessante er væksten. For der er ikke mange andre, der er i vækst på den måde. Mange af de traditionelle mediers samlede annonceomsætning står stille eller falder«, forklarer Anders Sebastian Kauffeldt, der er specialkonsulent i Slots- og Kulturstyrelsens medieenhed, der står bag analysen.