0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og 20 procent rabat på Saxo Premium. Læs mere på politiken.dk/plus.


Leths bedste erindringer er fyldt med velskrevet kærlighed til kunst og kvinder

Jørgen Leth har samlet sine bedste erindringer. Han har en kolossal viden om sine emner, om det så er kvinder, cykelsport, film eller Haiti.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Erhbahn (arkiv)
Foto: Jacob Erhbahn (arkiv)

Langsom. Jørgen Leth giver sig til til at være grundig.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg ville fastholde en naivitet: Jeg ved ingenting, men vil gerne vide noget.

Deri består hele øvelsen. Det, jeg kan se, det, jeg kan lytte mig til. Det, der kan læres ved at opstille modeller. Stille spørgsmål. Lytte. Se«.

Sådan skriver Jørgen Leth i sit essay om antropologen Bronislaw Malinowski i sin vitterlig murstenstykke og -tunge best of-samling af en erindringsbog, der netop er så meget mere end erindringer om, hvor film- og sprogkunstneren Leth var på det eller det tidspunkt.

Det er en samling af tekster om en mand, der har set, lyttet, stillet spørgsmål – også ved sine egne beslutninger – og skriver om det på måder, så man reflekterer og associerer langt ud over det, der står sort på hvidt på ikke færre end 672 sider.

Har man i forvejen læst den nu 79-årige Jørgen Leths fire erindringsbøger, er der ikke som sådan noget nyt at komme efter i ’Det uperfekte menneske. Director’s Cut’. Rækkefølgen i teksterne er en anden, og Jørgen Leth har udeladt tekster, han er mindst glad for fra de tidligere udgivelser, der begyndte med et rystende mediebrag i 2005.

LÆS ANMELDELSE

Da den oprindelige udgave af ’Det uperfekte menneske’ udkom dengang, tog mange afstand fra Jørgen Leth på grund af kapitlet ’Kokkens datter’. Det afsnit, herunder især linjer som »jeg tager kokkens datter, når jeg vil«, vakte en rasende mediedebat, der rystede Leth og kostede ham både en stilling som dansk konsul i Haiti og et fast job som kommentator under Tour de France.

’Kokkens datter’ er med i opsamlingen. Den er en del af Leths livsværk, og siden debatten om ham dengang lagde sig, er fanskaren bare vokset, i takt med at han er vendt tilbage til Touren og har udvidet sit œuvre ved at samarbejde med Mikael Simpson og Frithjof Toksvig i ’Vi sidder bare her’.

Leth smager på ordene

’Director’s Cut’ er ikke en bog, man skal læse fra ende til anden. Erindringerne er udvalgte nedslag i et liv, og fordi de oftest hæver sig over forfatterens kr