0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Komponist om Politiken: »I lefler en lille smule for det joviale og afslappede«

Politiken og DR får et drag over nakken af Pelle Gudmundsen-Holmgreen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Mette Dreyer

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det kan umuligt være noget, kokken har gjort for at være vittig, men alligevel sker det.

Mens Politikens musikanmelder får en helt traditionel firkantet foldet fransk pandekage med skinke, ost og et æg i midten, er komponistens, som han har bestilt med et fyld af gedeost og spinat, lagt sammen, så den danner en skæv trekant, hvis spidser på en sært utilpasset måde hænger strittende, men alligevel slapt ud over kanten af den runde tallerken.

Vi sidder i en kælderrestaurant ved siden af Torvehallerne i København, hvor specialiteten er galettes – madpandekager med fyld, som de laver dem i Bretagne – og da den trekantede pandekage lander foran Pelle Gudmundsen-Holmgreen, er vi netop ved at tale om, hvorfor den 81-årige komponist har brugt sit liv på at være på tværs.

LÆS OGSÅ

Det er Gudmundsen-Holmgreen selv, der bemærker, at han nok får sin pandekage serveret på den måde, fordi han »er trekantet i hovedet«. Manden er kendt som del af panelet i tv-programmet ’Smagsdommerne’, men siden han var 16, har han komponeret klassisk musik, der hen ad vejen kom til at lyde alt andet end klassisk, og som har dyrket både det indholdstomme, det impotente og det absurde.

Renæssancekomponist gennem vridemaskinen
Gudmundsen-Holmgreens mest berygtede stykke er for cello og båthorn. På hans nye album, ’Mixed Company’, der udkommer i denne uge i forbindelse med en portrætkoncert i Southbank Centre i London med London Sinfonietta og det danskbaserede vokalensemble Theatre of Voices, er sangerne med, fordi det er en sang af den engelske renæssancekomponist John Dowland, han har haft gennem vridemaskinen.

Men sangerne får ikke umiddelbart lov at synge.