Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Struktur. Politiken guider til 26 praktiske tips, der kan gøre hverdagen i køkkenet lidt nemmere. Tegning: Philip Ytournel

Mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er 26 praktiske hverdagstrick til køkkendummies

Let din madlavning, dine indkøb og få bedre styr på køkkensvineriet. Nu!

Mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ifølge sociologerne gået hen og blevet højstastus at udvise overskud i køkkenet og i madlavningen.

Men virkeligheden er også, at madlavning kan være en udmarvende, stressende affære, og måske især om vinteren, hvor inspirationen og kreativiteten når lavpunktet, i takt med at kulden og vinterdepressionen får tag i os.

Et hårdt arbejdsliv og børnenes uendelige aktiviteter kan også nemt slå hul i forestillingen om det lykkelige madliv baseret på sæsonens lokale råvarer og spædet op med kyllingefond lavet fra grunden på skrog af glade dyr.

LÆS ARTIKEL

Som Nigella Lawson, kogebogsforfatter og selvproklameret køkkengudinde, siger det på webstedet Delish.com :

»Der er tidspunkter, hvor jeg bilder mig ind, at jeg bestiller pizza for at føje børnene, men i virkeligheden er jeg for træt til at lave mad«.

Lawson udgav i 2009 bogen ’Nigella Ekspres’, der er fyldt med simple, ligefrem banale opskrifter, heriblandt løsningen på pizza-dilemmaet. Nemlig at lave pizzaer af indisk naan-brød fra supermarkedet, f.eks. påført tomatsovs fra flaske og drænede champignonskiver fra glas. Ikke ligefrem højgastronomi.

Men: »Det er ikke sværere end at foretage et telefonopkald, og jeg føler mig så meget gladere«, siger hun.

Politikens madredaktion har samlet en masse tip til, hvordan man kommer igennem de dage, hvor man ikke orker at lave mad, men også mere generelle tips til at optimere indkøbet, madlavningen og ikke mindst opvasken, som aldrig nævnes i tidens mange livsstilskogebøger. Det er opskrifternes skamfulde hemmelighed, men faktum er, at den efterfølgende nedspuling af køkkenet ofte tager lige så lang tid som selve madlavningen.

1. Brug tallerkener, ikke skåle

Almindelige eller dybe tallerkener er nemmere at vaske op og fylder meget mindre i opvaskemaskinen end skåle og bakker og andre kar. Brug tallerkener til dine råvarer, til at lægge f.eks. stegte grøntsager på, til krydderblandinger med mere.

2. Køb færdige salater

Salat skal skylles og slynges og kan være en tidsrøver, og i dag fås der faktisk gode, blandede salater, der faktisk er billigere, end hvis du skulle lave dem selv. Tjek, at der ikke er væske i bunden af posen/bakken – så er den gammel. Vælg salater, der er skyllede fra fabrikantens side.

3. Brug bagepapir

Det er irriterende at skulle have gang i flere skærebrætter – et til kød og et til grøntsager – fordi fersk kød ikke må komme i kontakt med grøntsager. Dæk dit skærebræt med bagepapir, før du lægger kød på det. Form hakkebøfferne eller krydr bøfferne her. Så sparer du opvask og har styr på køkkenhygiejnen.

4. Brug emballagen

De plastikbakker, kødet eller salaten kommer i, er faktisk praktiske engangsskåle. Du kan f.eks. sagtens krydre kyllingen, mens den stadig er i sin plastbakke (tag ’bindet’ til at suge saft op først, og tør eventuel saft af med lidt køkkenrulle). Du kan marinere kyllingen direkte i plastbakken (eller i en frysepose). Så sparer du en skål. Brug også plastbakkerne fra grøntsagerne eller salaten til skræller og andet køkkenaffald.

5. Lav hele måltidet på én pande

Gryder, pander og bradepander tager tid at vaske op, så det handler om at reducere antallet. Prøv at lave kartofler ved at koge kartoffelbåde eller -tern i panden under låg med saltet vand, indtil de er næsten færdige. Hæld vandet fra, og steg dem videre på panden i smør. Hold de færdige kartofler varme i en lun ovn. Steg dit kød på panden, læg i stanniol og stil i lun ovn. Tør pande nødtørftigt af med køkkenrulle. Sauter eller damp dine grøntsager i fem minutter, gerne under låg. Server det hele.

6. Brug en lille foodprocessor

Udskæring af grøntsager i hånden er tidskrævende, men det er også irriterende at hive den store foodprocessor frem fra gemmerne for at snitte tre gulerødder. Køb en lille foodprocessor eller en håndmikser med foodprocessortilbehør til løg, selleri, krydderier med mere (den skal kunne gå i opvaskemaskinen).

7. Invister i et let skærebræt af plastik

Livet er for kort til store, flotte 5-kilos træskærebrætter i eksotisk hårdttræ, der ikke kan komme i opvaskemaskinen.

Forær dem væk. Flade plastikbrætter er nemme at håndtere og vaske op. Køb dem ikke større, end at de kan komme i opvaskeren. Køb eventuelt flere størrelser. Skal du bare hakke et hvidløg, er der ingen grund til at hive et 30 x 40 cm spækbræt frem.

8. Køb opvaskeegnet

Køb I det hele taget kun køkkenredskaber, der kan gå i opvaskemaskinen.

Optimalt er det kun dine knive, du skal vaske op efter endt madlavning – de bliver sløve i maskinen.

9. Brug opskårne frostposer

Det værste ved bagning er det svineri, du kan ende med at have på dit bord, når du har æltet dej, formet pizzabunde med mere. Opskårne frostposer er et genialt underlag, hver gang du skal lave noget, der ellers ville svine på bordet.

10. Brug frostgrøntsager

Ærter, majs og grønne bønner er måske ikke fint på madparnasset, men fantastisk i en snæver vending. Skal de bruges i salat eller som tilbebør, tilberedes de nemmest ved at overhælde dem med kogende vand. Lad dem stå i to minutter, hæld vandet fra og en ny portion kogende vand på. Så er grøntsagerne serveringsklar. Bønner kan efterfølgende med gavn smides på en brandvarm pande med olie og hvidløg i et minut.

11. Lær at skrælle og snitte løg

Det er en stor frustration og tidsrøver for mange. Halver løget. Hiv det tørre lag af, eventuelt med det første gode lag løg (ja, det er madspild). Skal løgene snittes i tern?

Skær 2-3 vandrette snit ind i løget fra siden, derefter 5-6 lodrette snit ned i løget fra oven. Hak løget.

12. Omeletter er hurtige

Steg, hvad du har i køleskabet af grøntsager, kogte kartofler (i skiver eller tern), skinkerester, bacon med mere på en ovnfast pande.

Overhæld med en godt saltet og pebret æggeblanding tilsat lidt vand (pisk det, hvis du vil have en luftig omelet). Steg omeletten ved lav varme, indtil bunden er skøn og brun, men den stadig er flydende på toppen. Smid hele panden i ovnen med fuldt blæs på grillen. Så undgår du omelettens største udfordring – at skulle vende den. Italienerne kalder det en frittata.

13. Tortilla-wraps er geniale

De billige tortilla-pandekager fra supermarkedet er den perfekte leveringsmekanisme for rester og for fintsnittede grøntsager. Intet er hurtigere end at skære grønt og kød op og servere det i en pandekage, som folk selv samler ved bordet.

14. Kog grøntsagerne i god tid

Det går ofte galt, når alting skal være færdigt på samme tid – ikke mindst kan man nemt komme til at give sine grøntsager for lang tid. Men det er der råd for. Kog eller blancher dine grøntsager, så de er næsten færdige. Dræn dem, og smid dem i iskoldt vand med det samme, indtil de er helt kolde. Det stopper kogningen inden i grøntsagerne. Når du skal bruge dem, varmer du dem blot op i et minut ved at svinge dem rundt i en pande med lidt smør eller olie. Det fjerner stress.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

15. Spring kartofler, ris og pasta over

Nøjes med kød og salat, men gør salaten mere mættende.Tilsæt skyllede kikærter fra dåse. Eller brug couscous, der er nemmere at lave end ris. Du overhælder bare en skål med de små korn med kogende vand fra elkedlen. Lad stå under låg i 10 minutter.

16. Efterlad skrællen

Skal guleroden, kartoflen eller roen alligevel skæres i skiver, er der ingen grund til at skrælle den.

17. Lav snydepizza

Tortilla-pandekager er fine bunde til en pizza, og ifølge pizzakongen Gorm Wisweh faktisk bedre i en snæver vending end supermarkedernes købepizzadej. Smør dem med tomatsovs, læg garniture og ost på, og giv dem nogle få minutter i ovnen. Den britiske kogebogsforfatter Nigella Lawson foretrækker supermarkedernesnaan-brød som pizzabund. Overskårne pitabrød kan også bruges til minipizzaer.

18. 'Bak' køleskabet op

Det er garnituren – grøntsagerne– der for de fleste mennesker tager længst tid, sviner mest i håndvasken og giver folk flest grå hår under madlavningen. Men der findes en løsning, som mange kokke bruger derhjemme. Bak dit

køleskab op. Det vil sige, at man bruger en time eller to f.eks. søndag på at klargøre alle grøntsager, så de er lige til at gå til, når du skal bruge dem i løbet af ugen. Med klargøre menes der at skrælle alle gulerødderne, pille skallerne af løgene, rense jordskokkerne, skille salaten ad i blade og vaske dem, pille yderbladene af rosenkålen, skære det yderste lag af knoldsellerien med mere.

Hver råvare lægges i hver sin plastikbøtte. Bøtterne fores på indersiden med køkkenrulle og sprayes med lidt vand ved hjælp af en forstøver. Låget lægges på. Skrællede gulerødder kan på den måde holde sig i seks dage ifølge kokken Nicolai Tram. »Når man skal bruge dem, tages de ud, og så er de klar til at blive sauteret i smør, kogt i to minutter i saltvand, bagt, eller hvad det skulle være«, siger han.

19. Brug indkøbs-apps

Et af køkkenets store stressmomenter er, at man har glemt at købe de rette råvarer, og i det hele taget er indkøb en stor tidsrøver.

Den god løsning er at bruge en indkøbs-app til din smartphone. Den bedste, vi er stødt på, er ’Buy me a pie’. Det er en indkøbsliste til iPhone, iPad, pc og Android, der har indbygget dansk ordbog til hurtig indtastning, der sorterer din indkøbsliste i genrer, så f.eks. alle grøntsager står samlet, og som du kan synkronisere og dele med din familie. Se mere på: buymeapie.com.

20. Forbered dig

Professionelle kokke kalder det mise en place – groft oversat til ’at sætte på plads’ – og regner det for det vigtigste værktøj til at undgå stress i køkkenet. Nemlig at forberede det hele på forhånd. Det vil sige at rense, skære, snitte og stille alle ingredienserne frem, før du går i gang med pander og gryder. Det lyder kedeligt, men det sparer meget stress, hvis stress er dit problem.

21. Skærp kniven

En af køkkenets største irritationspunkter er sløve knive, så sørg for at skærpe dem på et strygestål, stort set hver gang du bruger dem. Er din kniv først blevet rigtig sløv, kan den ikke længere skærpes med et strygestål. Køb i stedet en Accusharp knivsliber (testvinder hos America’s Test Kitchen) på Amazon eller Jagtkompagniet.dk. Den koster 170 kroner og får dine knive til at virke som nye.

22. Lav en madplan

Det lyder kedeligt, og kun 25 procent af danskerne laver en, men den sparer dig for tid og stress. Sæt dig ned en gang om ugen, og bestem, hvad du vil spise. Hvis det er svært at gå i gang, så lav nogle dogmer: kødfri mandag, kylling tirsdag, gris onsdag, fisk torsdag og okse fredag. Eller grød mandag, wraps tirsdag, thai onsdag, farsret torsdag og gryderet fredag – eller hvad der passer dig. Gennemgå opskrifterne – hvad mangler du? Gå også dine skabe igennem: Hvad mangler du af mysli, olie, æg og mælk? Med cirka to timers indsats (inklusive indkøb) kan du købe ind til hele ugen.

Fokuser på fordelene, hvis du synes, det er svært: Du skal kun stå i kø i supermarkedet 1 gang om ugen og ikke 5-6 gange (hvilket er en særdeles håndgribelig fordel, især hvis man har små børn), og du forfalder også kun til mærkelige impulskøb en gang om ugen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

23. Saml på nemme opskrifter

Skriv dem ned, eller gem dem. Hvis du har et bagkatalog af 10-15 opskrifter, som kan laves på 20-30 minutter, er chancen for, at du ikke går kold på madlavningen så meget desto større. Du kan altid hive noget nemt op af hatten.

24. Ryst en dressing, der kan stå i køleskabet

Lav en stor portion dressing ved at kombinere to tredjedele olivenolie med en tredjedel eddike eller citron, rigeligt salt og peber. Tilsæt eventuelt dijonsennep og honning. Holder i køleskabet i måneder.

25. Organiser køkkenet

Køkkenet er et værksted, så sørg for at have det mest brugte værktøj tættest på komfur og skærebræt. Salt og peber skal stå fremme inden for en meters radius sammen med f.eks. hvidvinseddike og olivenolie. De skåle og tallerkener, du bruger hyppigst i madlavningen, stilles tættest på din arbejdsplads.

26. Lav dobbelt

Det er nemt at lave restemad, men det kræver, at du producerer rester. Når du koger ris eller kartofler, så kog det dobbelte. Resten kommes i Tupperware eller i en frysepose og ryger i køleskabet, hvor det kan holde sig flere dage, til du skal lave en risret på panden eller enspansk omelet. Du kan også lave dobbelt med løg, peberfrugt eller lignende, der kan gemmes til næste dag. Gryderetter er også gode at lave dobbeltportioner af. Frys halvdelen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden