Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Konsekvent. For Jesper Uhrup Jensen er kampen mod discount en mærkesag. Derfor handler han udelukkende i Torvehallerne, Irma og special- forretninger, men er aldrig helt oppe at ringe over det danske fødevareudbud. Foto: Martin Lehmann

Mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Succes-madmagasin er et 'one-man-band'

Madmagasinet Gastro fejrer 10-års fødselsdag med Jesper Uhrup Jensen i spidsen.

Mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det skulle være mere end bare noget om sæsonens slankekure, et par dejlige opskrifter, en bevidstløs afliren af magasinets indhold og så god læselyst. Jesper Uhrup Jensen var fra begyndelsen indstillet på, at det nye madmagasin Gastro skulle tage stilling, have holdninger og være ærligt.

Sådan var det, da det første nummer udkom i oktober-november 2005, og sådan er det i dag, hvor Jesper Uhrup Jensen altid bruger hele ledersiden på lange tiradelignende bredsider og desuden også fyrer sine meninger af på magasinets facebookprofil.

»Jeg synes, det er min pligt som chefredaktør. Det er mit ønske, at magasinet har en kant og karakter«, siger Jesper Uhrup Jensen.

Han mener selv, at den ambition er en af årsagerne til, at en nicheudgivelse som Gastro stadig findes på det trængte danske magasinmarked med et oplag på godt 12.000 om måneden i dag.

Går imod strømmen

Magasinet med kant og karakter er også blevet en magtfaktor i madbranchen. Hvis man spørger rundt blandt kokke og restaurantejere, roses Jesper Uhrup Jensen for sine holdninger, sin viden om både mad og vin og sit fokus på smag. Han kaldes afbalanceret og humoristisk, kompetent og menneskelig. Og magtfuld.

For en ting er, at han er respekteret blandt de folk, han skriver om, noget andet er, at Jesper Uhrup Jensen også er kommet i meningsklammeri og uføre i løbet af de seneste 10 år.

Først skrev han negativt om udvalget af vin i Irma, hvilket fik supermarkedet til at tage magasinet af hylderne i en periode.

»Det var af kommercielle årsager dumt. For Irmas kunder er vores læsere«, som Jesper Uhrup Jensen siger.

Sidenhen har han desuden lagt sig ud med restaurantkæden Madklubben og interesseorganisationen Mad+Medier, ligesom han er en notorisk arg kritiker af prisuddelingen The World’s 50 Best Restaurants, som han har kaldt for en »tilfældig kåring« og »et reklamestunt«.

Netop den kåring har de seneste år fået meget opmærksomhed herhjemme, fordi Noma har toppet listen adskillige gange. Og Noma har Jesper Uhrup Jensen også være ude efter. Han udtalte til tv2.dk i 2013, at Noma-folkene »tror, at de kan tillade sig at servere alt, fordi de er verdens bedste«, og var ganske kritisk over for en række serveringer på restauranten.

Efter det har Noma ifølge Jesper Uhrup Jensen holdt Gastro ud i strakt arm og konsekvent takket nej, når Gastro eksempelvis har henvendt sig med en forespørgsel om et interview.

»Jeg er jo ikke ude på at skade nogen, men kan ikke gøre for, at jeg rammer deres forfængelighed. Men det er vigtigt, at det bliver sagt, når der er noget, der ikke er o.k.«, siger Jesper Uhrup Jensen.

I en mail til Politiken ønsker René Redzepi tillykke med de 10 år og siger:

»Vi vidste ikke, der var en kontrovers. Sådan har vi det ikke«.

Jesper Uhrup Jensens udmeldinger aftvinger respekt blandt hans hans kollegaer. Børsens anmelder og madskribent Ole Troelsø kalder Jesper Uhrup Jensens stil for forfriskende, selv om han ikke altid er enig med Gastros chefredaktør.

»At han udtalte, at Noma havde sejret sig ihjel, var meget modigt, for her gik han stik imod strømmen. Jeg var ikke enig i den udtalelse, men jeg synes, det er vigtigt, at der er nogen, som påtager sig den rolle at tale ’the establishment’ imod«, siger Ole Troelsø.

Berlingskes anmelder Søren Frank er heller ikke altid på linje med Jesper Uhrup Jensens holdninger, men han sætter pris på, at der bliver taget stilling.

»Det manglede også bare som redaktør på et seriøst madmagasin. Der bør man også være spiller på den scene. Han tør tage bladet fra munden«, lyder det fra Søren Frank.

Skjult reklame

En anden konflikt, der har givet genlyd på Facebook, var, da Jesper Uhrup Jensen sidste år beskyldte det faglige netværk Mad+Medier for at blande journalistik og kommercielle interesser sammen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg finder ganske enkelt journalistikken truet af en for læserne uigennemskuelig form for skjult reklame«, siger han om den kritik, der også omhandlede bloggere, der anmelder restauranter uden at skrive, at måltidet er betalt.

Det giver Marie Sainabou Jeng, stifter af Mad+medier, ikke meget for.

»Jesper Uhrup Jensens selvhævdelse er absurd og på grænsen til komisk i sin mangel på indsigt i det, som han kritiserer. Mad+medier er ikke et medie, men et fagligt netværk, som på talrige af vores konferencer og faglige møder har sat presseetik og medieansvar højt på dagsordenen, fordi skjult reklame netop er så stort et problem i de danske madmedier«, lyder det.

Ifølge Jesper Uhrup Jensen takker han nej til de fleste pressearrangementer, herunder langt de fleste presserejser, og skriver stort set aldrig om produkter, magasinet får tilsendt uopfordret. Til gengæld deltager Gastro ofte i diverse vinsmagninger, og Politiken har uden stort besvær fundet billeder på Gastros Instagram-profil, der styres af Jesper Uhrup Jensen, hvor Bollingers nye 007-champagne fremhæves, ligesom Søllerød Kros restaurantchef, Jan Restorff, hyldes for ’best service in the world’.

»Husk på, at vi ikke har public service-forpligtelser. Vi kan være lige så ensidige, som vi vil. Jeg har yndlingsrestauranter og kæpheste. Hvis nogen får det indtryk, at Gastro er Søllerød Kros forlængede pr-arm, er det fuldstændig forkert. Vi skriver ikke mere om Søllerød Kro end om andre steder«, siger Jesper Uhrup Jensen.

Et one-man band

Både Ole Troelsø fra Børsen og Søren Frank fra Berlingske mener, at Jesper Uhrup Jensen står meget alene om at tegne magasinet. Ole Troelsø kalder ham Mr. Gastro, mens Søren Frank kalder magasinet for et one-man band. Begge er begejstrede for magasinet, som de mener er et, der har manglet, men der er ifølge Søren Frank også nogle forbehold.

»Gastro kan være lidt konservativt, og Jesper Uhrup Jensen kan være lidt hurtig til at dømme nogle nye kulturer ude. Der ser man begrænsningen i, at Gastro er et one-man band. Faren er, at magasinet reflekterer en enkelt persons holdning. Det bliver Jesper Uhrup Tidende, der er lidt for styret af hans personlige præferencer«, lyder kritikken.

For Jesper Uhrup Jensen er det kun en fordel, at han er lig med Gastro og omvendt. Og at han går i clinch med restauranter, fødevareproducenten og andre. Ifølge chefredaktøren er det ligefrem årsagen til, at magasinet har klaret sig så godt, som det har.

»Jeg har valgt, at jeg skal fylde meget. Sådan skal det være. Jeg kan bare konstatere, at vi har været en succes, og det er os, der gør tingene rigtigt, og de andre, der gør det forkert. Jeg tror ikke, at vi ville have haft flere læsere, hvis jeg havde gjort det anderledes«, siger Jesper Uhrup Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

At hans kone, Margit Vraa Pedersen, på freelancebasis redigerer magasinet og læser korrektur, dog uden at have indflydelse på det redaktionelle, gør ikke oplevelsen af et familieforetagende mindre.

»Det er ikke så indavlet, som det lyder. Folk kommer med mange meninger. Læsere, der henvender sig, folk, jeg møder i byen. Jeg har en skribent til at sidde på vinstoffet, en anden til at lave opskrifterne, og indimellem mødes jeg med folkene på Euroman og Rum, men egentlige klassiske redaktionsmøder er der i sagens natur ikke nogle af. Jeg er mig selv«, siger han og konkluderer, at enmandsshowet mest er en fordel.

»Det er dejligt at kunne bestemme enerådigt«.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Sune Højrup Bencke eller politiken.dk/mad, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden