Ingefær er roden til alt godt - men en hel bog om emnet er lidt for meget, mener anmelder Kjeld Koplev.

Mad

Anmeldelse: 170 sider om ingefær er lidt for meget

Ny kogebog lovpriser ingefærens sundhedsvirkninger og viser at det kan bruges i alt fra mysli til spaghetti.

Mad

Jeg ved faktisk ikke, hvad jeg skal stille op med denne bog. Ingefær er da en dejlig ting. Ingefær er sundt og brugbart i rigtig mange retter og former. Men 170 sider i storformat giver ikke rigtig mening. Ikke for mig i hvert tilfælde. Og det føles faktisk, som om forlæggerne har haft lidt denne samme oplevelse, da de stod med manuskriptet i hænderne. 89 af bogens 170 sider er nemlig helsidesfotos. Mange af dem er billeder af ingefær i forskellige udskæringer. Absolut dekorativt, men knap så oplysende i en brugsbog.

Bogens to forfattere deler godt nok ikke min skepsis. I forordet skriver de nemlig: »Vi har aldrig været i tvivl om, at knolden fortjente sin helt egen bog«. Det kan man så være enig eller uenig med dem i.

Der er en hel kult omkring indtagelsen af ingefær. Når man læser de to forfatteres bog, er man ikke i tvivl om deres tro på ingefærs vidunderlige og lægende virkninger. Der er næsten ikke den sygdom, den ikke er i stand til at helbrede eller i det mindst lindre smerterne for. Ingefær er godt for køresyge og andre kvalmende oplevelser, den helbreder og lindrer betændelser, den dulmer det indre mavefedt, kredsløbet får det bedre med ingefær, knolden klarer hovedpinen. Ingefær øger også forbrændingen og hjælper dig til at holde vægten nede. For nu blot at nævne enkelte af de fordele, som de to forfattere fremhæver. Og det er måske det andet problem, jeg har med bogen, at den svinger mellem kogebog og lægeleksikale henvisninger og forelæsninger. Jeg har svært ved at se mad omtalt som ’præstationsfremmende’. Der bliver let lidt helsedoktor og overtro indblandet, når det ikke er måltidets sanselighed, der står i centrum, men dets gavnlige og helbredende virkning.

Bogen rummer opskrifter på risotto med ingefær, spaghetti med ingefær, tomatsovs med ingefær, is med ingefær, broccolisalat med ingefær, mysli med ingefær osv. osv. Ingefær går til alt. Og sandt nok. Men alligevel, en smule for meget. Jeg har det selv rigtig godt med ingefær i alskens former for drikke. Gulerødder, rødbeder, appelsin, grapefrugt er for eksempel herligt med ingefær. Især isafkølet en sensommeraften. Og den slags drikke er der mange opskrifter på i bogen. Der er tilmed penge at spare, hvis man laver nogle af de to forfatteres forslag. Et færdiglavet ingefærshot koster mange steder omkring 18 kroner.

For rigtige ingefærfans er der bestemt bekræftelse at hente i bogen. Og for den, der gerne vil med på trenden, er bogen et oplagt sted at begynde. Det er aldrig for sent at gå i gang, og man kan tilsyneladende kun blive sundere. Men bogen kunne med fordel være holdt på et mindre sidetal.