0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Malte Ossowski/sven Simon/Ritzau Scanpix
Foto: Malte Ossowski/sven Simon/Ritzau Scanpix
Nyhedsbrev - Politiken Klima

En enkelt bilmodel får mere klimastøtte end hele industrien

Danmark bliver markant varmere i dette århundrede, og CO2-indholdet i atmosfæren sætter ny rekord.

Nyhedsbrev - Politiken Klima

Kære læser

I december vedtog Folketinget en stor aftale, der skal gøre biltrafikken grønnere. Aftalen indeholdt en stor afgiftslettelse for hybridbiler, selv om internationale undersøgelser tyder på, at de ikke hjælper klimaet. Det kan du læse om i dette nyhedsbrev, der også ser på risikoen for markant højere temperaturer i Danmark, en tvivlsom klimafidus i de danske virksomheder og dansk byggeris nej tak til klimavenlig cement.



Danmark giver milliardstøtte til hybridbiler

En transportaftale i december gav afgiftsrabat til hybridbiler og deres udstyr. Effekten er, at staten i år ventes at gå glip af 4 milliarder kroner i afgifter, på trods af at ingen med sikkerhed ved, om hybridbiler virkelig hjælper klimaet. Det er mere, end statskassen støtter solceller og vindmølleparker med, og alene støtten til den populære Ford Kuga overgår udgifterne til grøn omstilling af hele den danske industri.

Hvis hybridbiler kører helt eller næsten helt på el, er de reelt grønne biler. Men hvis de alene købes af prishensyn og i praksis bruger mest benzin, er de faktisk værre for klimaet end dieselbiler, fordi det unyttige batteri gør dem tungere – og det sker ganske ofte. Hvis du vil forstå sagen, guider forbruger- og klimajournalist Lars Dahlager dig igennem emnet i denne artikel.

De nye oplysninger får næsten alle partierne bag aftalen til at sige, at transportaftalen måske skal genforhandles. »Det er simpelthen for voldsomt. De penge kan bruges bedre på mange andre klimatiltag«, siger Enhedslistens Henning Hyllested. Skatteminister Morten Bødskov mener derimod, at det er en rigtig god nyhed, at bilparken ifølge ham bliver grønnere.



Ørsted har pumpet klimabørs med sort kul

Mere om dansk og europæisk klimapolitik: Danske virksomheder har i årevis pumpet EU’s kvotemarked med dårlige klimakreditter, som ifølge eksperter har bidraget til at underminere Europas grønne omstilling. Det er sket gennem en officiel, men svært gennemskuelig vekselbørs, som EU først i år har lukket ned. Læs her, hvordan blandt andre Ørsted og Shell har brugt en ukrainsk kulmine til at sænke sit udslip – på papiret, altså.

I alt har 168 danske selskaber vekslet store udledningsrettigheder på EU’s kvotemarked siden 2014. Men klimaprojekterne, som selskaberne handler med, er ifølge klimaeksperter ofte stærkt problematiske: »Det er helt vildt kritisabelt og meget skuffende, at danske selskaber er fortsat med at bruge tvivlsomme klimakreditter«, siger John Nordbo fra organisationen Care.



Det bliver meget varmere i Danmark, viser nye tal

Da FN denne måned fremlagde sin seneste store klimarapport, var der for første gang en database med regionale tal. Og hvis man graver i tallene, viser det sig blandt andet, at Danmark i år 2100 vil være 3,5 grader varmere i forhold til nu – og om vinteren 6 grader varmere. »Jeg tror ikke, at nogen har indset, hvad vi ser ind i«, siger klimaprofessor Sebastian Mernild, der har været med til at skrive FN-rapporten.

I samme boldgade viser nye tal fra Greenpeace, at Danmark lige nu ser ud til opbruge sit samlede CO2-budget i år 2036 – altså længe før vi efter planen skulle være klimaneutrale i 2050. Tallene, som Information har skrevet om, bygger også på de nye oplysninger i FN-rapporten.



CO2-indholdet i atmosfæren sætter rekord

Og apropos CO2: Aldrig tidligere i moderne historie har der været så mange CO2-partikler i atmosfæren. Koncentrationen er oppe på 412,5 milliontedele, og også indholdet af metan i atmosfæren slår nye rekorder med et niveau, der ligger 160 procent over tiden inden industrialiseringen. Det skriver det amerikanske meteorologiske selskab, AMS, i en ny rapport.



Tyske oversvømmelser kobles til klimaforandringer

Selv om global opvarmning uden tvivl øger mængden af ekstremt vejr, er det meget svært at bevise, om en enkelt hændelse præcis skyldes dem. Nu har 39 forskere fra 9 lande lynregnet på tallene bag de de oversvømmelser, der ramte Tyskland og flere nabolande i juli, og konklusionen er, at de blev gjort markant mere sandsynlige på grund af menneskets udledning af drivhusgasser. Læs om det i denne artikel.



Danske byggerier siger nej til grønnere, men dyrere cement

Den danske cementkæmpe Aalborg Portland lancerede i år en ny cementtype, der udleder op til 30 procent mindre CO2 – og prissatte den 30 procent højere for at hente sine udviklingsomkostninger hjem. Men byggebranchen ønskede ikke at betale for en klimabesparelser. Nu er den noget overraskede koncern tvunget til at sænke prisen for at overholde sit klimaløfte til staten.


Tak for at læse med. Vi har skrevet en hel del mere om klima i den forløbne uge, både artikler og debatindlæg, end jeg har taget med ovenfor: I de links, jeg har lagt nedenunder, kan du for eksempel læse om regn på indlandsisen og hvordan de unge klimaaktivister er ved at forandre Tysklands politiske billede.