Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Aalborg Lufthavn er en af de fire lufthavne herhjemme, der har oplevet rekordvækst i 2018.
Foto: René Schütze

Aalborg Lufthavn er en af de fire lufthavne herhjemme, der har oplevet rekordvækst i 2018.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske lufthavne kan juble over endnu et år med milepæle, rekorder og vækst

Et transportskift fra fly til tog ligger ikke lige om hjørnet, siger både lufthavnsdirektør og klimasociolog.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det kommer hurtigt til at lyde som den klassiske radiooplæsning af fiskerinoteringen: København op med 3,8 procent, Billund med 3,9, Aalborg med 5,8.

Men det er ikke skrubbe, sej og torsk, der er tale om, men derimod antallet af passagerer i de store danske lufthavne, hvor 2018 blev endnu et år med milepæle, rekorder og vækst.

Det kan måske virke mærkeligt efter et år, hvor klima og ikke mindst flyrejsens uforholdsmæssigt store CO2-aftryk i forhold til andre transportformer har fyldt meget i den danske debat. Fra aviser og sociale medier til både dronningens og statsministerens nytårstaler.

At klimadebatten endnu ikke har effekt på passagertallene fra de danske lufthavne, er der en god forklaring på ifølge Anders Blok, der er klimasociolog ved Københavns Universitet:

»Man skal huske, at det altså er et lille mindretal af befolkningen, de grønne bevidste fra storbyernes middelklasser, der rent faktisk siger, at de har en intention om at ville skære ned på deres flyrejser«.

Anders Blok refererer til en meningsmåling, som Megafon lavede for Politiken i efteråret, hvor kun 7 procent svarede, at klimadiskussionen havde fået dem til at flyve mindre i 2018.

»Det er et ret lavt tal. Samtidig er det slående, at størstedelen af danskerne helt nøgternt står ved, at de ikke er klar til tage et personligt ansvar for flyrejser«.

Der kan gå år endnu

Aalborg Lufthavn satte rekord i 2018 med 1.609.965 passagerer. Direktør Søren Svendsen forklarer, at det blandt andet er trafikken til spanske Málaga, der har trukket tallet op. Han har fulgt klimadebatten og tror ikke, at den sætter sit aftryk på flytrafikken herhjemme det første lange stykke tid.

»Vi skal nok vente, til der er gået et par år mere. Og så skal vi have sat klimadiskussionen i perspektiv, så vi kan få gang i noget klimakompensation for de rejsende og investere i forskningen i biobrændstof«, siger Søren Svendsen, der mærker, at folk gerne vil betale en klimakompensation, men at det er svært for dem at finde ud af, hvordan man gør.

CO2-kompensation af flyrejser går kort fortalt ud på, at du betaler ekstra ud over din rejses pris. Oftest udregner du din rejses CO2-aftryk på en hjemmeside ud fra, hvor langt du har fløjet. Herefter får du mulighed for at investere i projekter, der reducerer CO2-udledningen lige så meget som den CO2, der er blevet udledt fra flyrejsen.

Klimasociolog Anders Blok tror derimod, at klimaafgift på flyrejser – eksempelvis en obligatorisk afgift, som flyselskaberne betaler til staten per købt flybillet – er det, der skal til, før danskerne vil flyve mindre.

I Megafon-undersøgelsen fra november 2018 svarede eksempelvis 59 procent, at de er helt enige eller overvejende enige i, at det ville være i orden, hvis alle flyrejser blev pålagt en ekstra klimaafgift på cirka 50 kroner. I marts 2018 svarede 46 procent, at de var helt enige eller overvejende enige. Samtidig er kun 8 procent villige til frivilligt at betale en klimaafgift.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi er ikke interesserede i at tage ansvar for flyrejsen som individuelle forbrugere. Klimaforandringer er et kollektivt problem med kollektive løsninger. Der er grænser for, hvad vi som enkeltpersoner er parate til at ofre, og om vi synes, at det overhovedet batter noget. Men vi vil gerne støtte kollektive løsninger«, siger Anders Blok.

Masser af kinesere til København

Jesper Klausholm, marketingchef i Billund Lufthavn, der havde en stigning i antal passagerer på 3,9 procent fra 2017 til 2018 og rekord med 3.506.209 passagerer, ser heller ikke en nedgang lige om hjørnet.

»Vi har trukket en række nye ruter til. Der er høj belægning på flyene, det går godt med økonomien i området med stort privat forbrug og virksomheder, der er i vækst«, siger Jesper Klausholm.

Han erkender dog, at det i Billund Lufthavn er tallet af indrejsende passagerer, der de seneste år er steget markant.

I Danmarks største lufthavn i Kastrup steg passagerantallet i 2018 til 30,3 millioner. Til sammenligning lå det i 1988 på 12,3.

Lufthavnen har stort fokus på såkaldte ’inbound’-passagerer – altså folk, der flyver til Københavns Lufthavn fra andre destinationer. Et tal, der siden 2011 er vokset med 51 procent. Blandt andet ruterne mellem Danmark og Kina var i vækst i 2018.

»2018 stod virkelig i Kinas tegn med nye ruter til Hongkong, Beijing og Chengdu. Det har været et stærkt ønske både politisk og fra erhvervslivet at få bundet Danmark tættere sammen med Kina med flere direkte flyruter. Med et solidt samarbejde om de nye ruter er det lykkedes«, lyder det fra lufthavnens direktør, Thomas Woldbye, i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Også i Aarhus Lufthavn har 2018 været et godt år. Faktisk det bedste siden 2012 med en passagerfremgang fra 2017 på 30,6 procent.

I Sønderborg Lufthavn har der også været fremgang i 2018, hvor flere end 72.000 passagerer rejste igennem. Det var 15 procent flere end året før.

Derimod fortsætter Midtjyllands Lufthavn – tidligere kendt som Karup Lufthavn – sin nedtur i 2018, hvor lufthavnen indkasserede en tilbagegang i antallet af afgående passagerer på 6,8 procent.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Strassbourg - EU - Parlament - Parliament - Europa - afstemning - Vote - Portræt - Reportage (ikke Brussel)

    På søndag har du chancen for at sætte dit eget lille personlige præg på, hvordan EU i fremtiden skal tackle nogle af Danmarks og klodens helt store udfordringer. Men hvor mange af de beslutninger, som lægger rammerne for vores hverdag, træffes egentlig i Bruxelles?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

Forsiden