Debatindlæg afSalik Anders Rosing

Geolog

Der er tilsyneladende ingen grænser for, hvor langt Venstre og andre på den højre side af oppositionen vil gå for at signalere en stram udlændingepolitik. Jeg frygter, hvad det kan få af konsekvenser for mine børn med dobbelt statsborgerskab.

Skal mine døtre leve i konstant usikkerhed om deres statsborgerskab?

Lyt til artiklen

Med forslaget om at udtræde af statsborgerskabskonventionen for at kunne fratage flere danskere deres statsborgerskab, giver Venstre den udlændingepolitiske strammerskrue endnu et solidt vrid. De ledsagende kommentarer om, at konventionerne beskytter de forkerte, overser fuldkomment, at konventionerne er til for at beskytte alle, også dem flertallet ikke kan lide. At rettigheder ikke er noget, man gør sig fortjent til, men basale krav til, hvordan staten må behandle sine borgere.

Siden den daværende VK-regering i 2002 muliggjorde fradømmelse af statsborgerskab, hvor dette er opnået ved svig, er de omstændigheder, der kan føre til at danske borgere fradømmes deres rettigheder, blevet udvidet flere gange. Først til at omfatte landsforræderi og terrorisme, og siden også til bandekriminalitet. I 2022 fik udlændinge- og integrationsministeren beføjelse til administrativt at fratage statsborgerskab, dvs. at de helt grundlæggende borgerrettigheder, der stadig i dette århundrede har været umistelige, nu kan fratages ved en bureaukratisk beslutning og meddeles via e-boks.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her