narcissisme. At være aktiv på sociale medier er i højere grad et udtryk for, at man gerne vil være social, end for, at man er en narcissist in spe.
Foto: Karly Domb Sadof/AP

narcissisme. At være aktiv på sociale medier er i højere grad et udtryk for, at man gerne vil være social, end for, at man er en narcissist in spe.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Facebook-generationen er social - ikke narcissistisk

Unge har altid gået mere op i sig selv end ældre. Også før Facebook og Instagram.

Debatindlæg

Jeg er en del af den ’mig-mig-mig generation’, som Poul Aarøe Pedersen kalder »snotforkælede og forskruede narcissister« i sit seneste debatindlæg.

Anledningen er en forsideartikel i Time Magazine, hvori en undersøgelse blandt amerikanske collegestuderende viser, at 58 procent af respondenterne scorer højere på det parameter, der måler narcissisme, end det var tilfældet i 1982.

Poul Aarøe Pedersen går så videre og kalder dagens unge en »historisk doven og uproduktiv generation«.

LÆS POUL AARØE PEDERSENS DEBATINDLÆG

»Unge, der hellere vil tage billeder af sig selv og uploade dem på Facebook, end gribe en bog eller en skovl og gå i gang med at arbejde«.

Nu skal man imidlertid ikke tro på alt, man læser på forsiden af Time Magazine, selvom bladet har et pænt layout.

Tallene, som Time Magazine refererer til, kommer fra National Institute of Health i USA, og det bør nævnes, at selvsamme institut lavede en stor undersøgelse i 2010, der viste, at unge født efter 1980 ikke er mere narcissistiske end tidligere generationer.

Gennem de seneste 30 år kunne der ikke spores en stigning i de narcissistiske karaktertræk blandt unge. Man kunne derimod fastslå, at unge altid har gået mere op i sig selv end de ældre. ’The Me Generation’ er en myte, lød konklusionen.

Det er ikke en nyhed, at ældre væmmes ved de unges selvoptagethed

Lad os afholde en lille historietime:

I 1985 skrev magasinet Newsweek forsidehistorien ’The Video Generation’, der beskrev unge som en flok narcissister, der var besat af at dokumentere selv de mest banale ting med deres nymodens videokameraer.

I 1976 skrev den amerikanske journalist Tom Wolfe en forsidehistorie i New York Magazine, hvor kan kaldte årtiet ’The Me Decade’ og beskrev en generation af amerikanere, som var udprægede individualister, der udviste narcissistisk adfærd.

Og når vi nu er i gang, så lad os hoppe tilbage til år 700 f.Kr., hvor den græske digter Hesoid skrev (frit oversat, red.):

»Jeg ser intet håb for vores folks fremtid, hvis den er afhængig af de useriøse unge i dag, for der er ikke ord for, hvor hensynsløse de er«.

»Da jeg var dreng, blev vi lært at være rolige og respektfulde over for de ældre, men nutidens unge føler sig klogere, og de bliver utålmodige, når de skal udvise tilbageholdenhed«.

Så, ja. Det er ikke en nyhed, at ældre væmmes ved de unges selvoptagethed.

I National Institute of Healths undersøgelse fra 2010 skriver forskerne da også, at ældre er tilbøjelige til at erklære sig enige, når de hører, at de unge er blevet mere narcissistiske.

Netop fordi unge generelt er mere navlepillende, end de selv er. Men det betyder ikke, at den yngre generation er mere navlepillende end den, der kom før.

Og ja: Det er sikkert grænseoverskridende for mange ældre, at unge i dag render rundt med smartphones, tager billeder af sig selv og lægger dem op på Facebook. Men at være aktiv på sociale medier er i højere grad et udtryk for, at man gerne vil være social, end for, at man er en narcissist in spe.

Når man i et debatindlæg skriver, at unge i dag hellere bør »gribe en bog og en skovl«, lyder man – undskyld mig – ikke særlig visionær.

Og man lyder også lidt, som om man drejede af ved en afkørsel, allerede inden man nåede at spore sig ind på de unges tankebaner.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce