Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning. Mette Dreyer.

Tegning. Mette Dreyer.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Lad os behandle de ældre som børn

Tænk en dag at komme hjem fra plejehjemmet og dufte af nybagte brunkager frem for håndsprit.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg arbejder som sygehjælper på et plejehjem. Tidligere arbejdede jeg som pædagogmedhjælper i en børnehave. Både i børnehaven og på plejehjemmet er der eget køkken, og begge steder indgår det pædagogiske måltid som en vigtig del af arbejdet.

I børnehaven var frokosten et af dagens højdepunkter. På plejehjemmet spiller måltidet ommuligt en endnu vigtigere rolle. Det er for mange af de ældre, særligt de demensramte, deres eneste højdepunkt på dagen. Men desværre er der langt fra børnehavens sprøde salat og smagfulde frikadeller, når jeg sidder til bords med de ældre.

I børnehaven blev der gjort en stor indsats for at give børnene friske råvarer, afveksling og nye smage. Og så var maden næsten 100 procent økologisk. Børnene havde hver sin køkkenhave, som de plantede kartofler, jordskokker og ærter i. Vi voksne passede en større køkkenhave, der forsynede køkkenet med grønt hen over sommeren.

I haven var der også flere forskellige frugttræer og bærbuske, der alle indgik i madmorens sortiment, og som børnene frit kunne spise af.