Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg er gymnasielærer, og jeg hader at give mine elever karakterer

Hvordan er vi nået dertil, at nogle elever ikke kan modtage en lav karakter, uden at de tror, at de har fejlet som mennesker, og at deres fremtid er ødelagt?

Debatindlæg

Jeg er gymnasielærer, og jeg hader at give karakterer.

Mange tror måske, at vi, som tandlægerne, nyder at pine de unge mennesker, at bore i deres videns enorme huller og udstille dem til spot og spe, for herefter at rydde hele mundhulen inklusive tunge og erstatte hele herligheden med en kopi af vores eget tale- og tankesæt.

Intet kunne være længere fra sandheden. Der findes ikke moderne gymnasielærere, der praktiserer på den måde.

Gymnasierne er godt i gang igen efter sommerferien; ind ad dørene kom 2000-generationen, som er en krisegeneration.

I vores egen frygt for fremtiden har vi skabt lige præcis den ungdom, vi gerne ville have, men de er ikke lykkelige, og de har mistet lysten til at lære

De var børn, da den økonomiske krise var på sit højeste, og det har bundfældet sig i dem, ikke mindst gennem et folkeskolesystem, der som altid har skullet løse alle landets problemer. For en del børn af millenniet har effekten desværre været, at de har mistet lysten til at lære, men de bøjer gerne hovedet og gør, hvad de skal, i kampen om den gode karakter.

De unge mennesker lever i en syg blanding mellem konkurrencestaten og det senmoderne samfund. Det er lige præcis denne giftige cocktail, der ødelægger lærings- og livsgnisten hos studenterne, der ellers burde have bevæget sig nysgerrigt videre i uddannelsessystemet.