Klokken ringer, lyden breder sig i skolegården og på de tomme gange, nu er frikvarteret forbi. Elever myldrer ind i de charmerende klasselokaler med genreplakater, modeller og trivselsmål plastret rundt på væggene.
Alt imens dunsten fra madpakker, gymnastiktasker og det våde regntøj breder sig i det, der danner rammerne om mange danskeres barn- og ungdom, træder jeg ind. Jeg er deres lærer og har den fornemme opgave at skulle forme, oplyse og præge disse unge.
Kapitel 8: Vi bør hylde oplysningstænkere for demokratiet, ikke LutherDer er undervisningspligt i Danmark. Folkeskolen er for alle. Inklusion er et misbrugt ord, men det dækker alligevel tanken om, at folkeskolen skal rumme alle slags mennesker. Det er smukt, men også en stor udfordring.
Det, jeg ved om Grundtvig, er, at han dannede grundlaget for den danske skoletradition. Han bidrog med en uddannelsestænkning, der har været gældende siden oplysningstiden.
Målet var at frisætte mennesket fra arv og miljø. Den danske borger skulle have almendannelse, der skulle ske en folkelig oplysning.
Nu er der imidlertid et opgør med folkeskolens grundtvigske grundlag. Denne matcher nemlig ikke de globale konkurrencekrav.
I klasselokalet er timen begyndt. Nu skal vi øve skimmeteknik, fordi eleverne skal lære hurtigt at afkode tekstens indhold. Hvorfor? Fordi det er en af opgavernes krav i den nationale læseprøve.
Jeg mener, at læreruddannelsen taber dygtige og kompetente studerende, fordi barren ikke er sat højt nok. Det er let at miste motivationen og svært at føle jobbets iboende værdighed
Skolen skaber A- og B-hold med fokus på resultat frem for proces. Vi får en uddannelse med fremtidens erhverv i centrum. Netop som jeg troede at have lært, at vi skulle have individet i fællesskabets centrum. Det handler ikke længere om kundskaber for kundskabernes egen skyld, men om, at eleverne skal have nogle kompetencer, som de kan bruge i erhvervs- og samfundslivet. Det er nyttehensynet, som nu er afgørende.