I stedet for at afvente opgøret mellem folket og eliten ved at skærpe modsætningerne imellem dem vil jeg insistere på, at vi evner at favne dem. Hvis vi, der arbejder i den kulturelle sektor, tror, at vores arbejde definerer en social opstigning, der adskiller os fra folket, har vi misforstået vores opgave.

Museumsdirektør Gitte Ørskou: Hvis folkets og elitens kultursyn skal forenes, skal vi lægge fordommene fra os

Lyt til artiklen

I forrige uge sad jeg i festsalen på Det Kongelige Danske Kunstakademi for de Skønne Kunster. Det ligger på Charlottenborg, lige ved Kongens Nytorv, og anledningen var akademiets 265-års fødselsdag, der blev fejret med prisuddeling og festtaler og dronningen på første række.

Den officielle del af programmet blev afsluttet af cellisten Andreas Brantelid, der opførte Præludium, Sarabande, Menuet og Gigue fra Bachs 1. cellosuite i G-dur. Jeg har skrevet det af fra programmet, for jeg må med skam melde, at jeg ikke rigtig har noget begreb om, hvad det betyder.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her