Debatindlæg af Sofie Bruus Hansen

Studerende og aktiv i Den Grønne Studenterbevægelse

Som intelligent samfundssatiriker og en af Danmarks bedste og mest anerkendte komikere bør Jonatan Spang ikke joke med noget så alvorligt som klimakrisen.

Studerende: Jonatan Spang er for intelligent til at joke med noget så alvorligt som klimakrisen

Lyt til artiklen

»Skal vi ikke sende Greta tilbage i specialskolen?«, spørger Jonatan Spang i sit nye onemanshow, ’Typisk’. Hele salen griner. Undtagen mig. Som kæmpe Spang-fan havde jeg glædet mig meget og også grinet meget i løbet af aftenen, men nu sad jeg på forreste række med korslagte arme og et misfornøjet ansigtsudtryk. Der blev joket med klimakrisen med alt fra »Overdriver forskerne ikke lidt? Hvad er problemet? Jeg har da stadig vand i vandhanen?« til »Det er for sent, der er ikke noget at gøre, vi kan lige så godt give op«. Jeg glider længere og længere ned i sædet, og mærker frustrationen og frygten stige for, at de andre i salen skal tage hans ord til sig.

Tidligere på året til Folkets Klimamarch i København sagde Greta Thunberg: Jo større CO2-aftryk, jo større dit moralske ansvar. Jeg siger: Jo større din platform, jo større dit moralske ansvar.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her