0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nordirsk forfatter: »Det vil komme til blodsudgydelser, og Boris Johnson vil få blod på sine hænder«

David Camerons ubesindige beslutning om at udskrive en folkeafstemning om Brexit og siden Boris Johnsons foragt over for de dele af UK, der ikke lige er England, vil bevirke nye blodsudgydelser i Nordirland.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Arktivtegning: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når jeg drømmer, er det som regel om at blive forfulgt af bevæbnede mænd. I et hus, i en skov, på gaden. Nogle gange ender drømmene med, at jeg bliver skudt, andre gange ender de med, at jeg stikker en eller anden ned. Jeg går ikke længere end til at stikke dem ned, selv om vi i mit barndomshjem faktisk havde et ulovligt skydevåben: et dobbeltløbet haglgevær, som min far havde liggende under sengen, og som vi af og til brugte til at skyde kaniner. ​

Jeg har haft den slags drømme hele mit voksne liv. Måske er den slags drømme almindelige for folk som mig, måske ikke. Med ’folk som mig’ mener jeg folk, der er vokset op i Ulster i Nordirland, og som fra første færd har skullet være på vagt.

Vi boede i Tyrone i Mid Ulster i en tid med en syndflod af gengældelsesdrab. Noget-for-noget-drab, som de blev kaldt. Vi husker alle bomberne og evakueringerne. Vi husker alle skyderierne. Hver aften meldte nyhederne om nye døde og sårede. Da nogle mænd en aften forsøgte at bryde ind i vores hus, tog jeg haglgeværet frem og ladede det, understøttede det med nogle puder og sigtede mod døren ind til dagligstuen. Der sad jeg skrækslagen i mørket, indtil mine forældre kom hjem.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts