Depression er psykiatriens arbejderklasse. Det sagde en psykiater til mig for nylig. Eller måske ligefrem psykiatriens underklasse. Den tavse sygdom. De oversete. Jeg blev overrasket, men også nysgerrig, så det fik mig til at undersøge sagen nærmere. For er det virkelig sådan, at nogle psykiatriske diagnoser er ’finere’ eller vigtigere end andre?
Psykiateren uddybede og fortalte om det store misforhold mellem, hvor mange mennesker der er ramt af depression, og hvor lidt alvorligt vi som samfund tager sygdommen. Han pegede på en årsag: at det ligger indbygget i sygdommen, at man ikke råber op. Sagt meget forsimplet, så sidder deprimerede mennesker apatiske i sofahjørnet og græder, mens mennesker med andre psykiatriske sygdomme ofte er udadreagerende, ja måske ligefrem højtråbende eller voldelige, og de løber med al opmærksomheden.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.