Debatindlæg afEva Smith

Professor emerita, dr.jur.

Hvor mange år vil det vare, før en ny dansk statsminister holder en tale og giver børnene i de syriske flygtningelejre en undskyldning?

Eva Smith: Regeringen vil passe på Danmark, men man lukker øjnene for en bombe, der en dag vil sprænges af had og hævn mod Danmark

Lyt til artiklen

Jeg så TV 2’s udsendelse om børnene i de syriske flygtningelejre 5. marts. En 11-årig dreng talte om sin ven i Danmark i 0. klasse for 5 år siden. »Her har jeg ingen venner. De andre børn slår mig«, fortalte han, mens tårerne lige så stille silede ned over hans ansigt. Jeg tror ikke, jeg var den eneste bedstemor, der knugede sit barnebarn ind til sig den følgende dag.

Børnene lever under forfærdelige omstændigheder. Mangel på rent drikkevand, på føde, lægehjælp, på varme tæpper – og naturligvis går de ikke i noget, vi ville kalde skole. Ud over risikoen for fysisk sygdom og død lider mange af dem af psykiske skader, der vil følge dem ind i deres voksenliv. Der er en grund til, at nødhjælpsorganisationer har kaldt lejrene helvedet på jord. I øvrigt overtræder vi adskillige bestemmelser i børnekonventionen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her