0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Eva Smith: Regeringen vil passe på Danmark, men man lukker øjnene for en bombe, der en dag vil sprænges af had og hævn mod Danmark

Hvor mange år vil det vare, før en ny dansk statsminister holder en tale og giver børnene i de syriske flygtningelejre en undskyldning?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ali Hashisho (arkiv)/Ritzau Scanpix
Foto: Ali Hashisho (arkiv)/Ritzau Scanpix
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg så TV 2’s udsendelse om børnene i de syriske flygtningelejre 5. marts. En 11-årig dreng talte om sin ven i Danmark i 0. klasse for 5 år siden. »Her har jeg ingen venner. De andre børn slår mig«, fortalte han, mens tårerne lige så stille silede ned over hans ansigt. Jeg tror ikke, jeg var den eneste bedstemor, der knugede sit barnebarn ind til sig den følgende dag.

Børnene lever under forfærdelige omstændigheder. Mangel på rent drikkevand, på føde, lægehjælp, på varme tæpper – og naturligvis går de ikke i noget, vi ville kalde skole. Ud over risikoen for fysisk sygdom og død lider mange af dem af psykiske skader, der vil følge dem ind i deres voksenliv. Der er en grund til, at nødhjælpsorganisationer har kaldt lejrene helvedet på jord. I øvrigt overtræder vi adskillige bestemmelser i børnekonventionen.

Hvordan kan du og jeg acceptere så forfærdelig en skæbne for danske børn, der er vores ansvar? Hvordan kan forældre og bedsteforældre? Hvordan kan regeringen og Folketingets flertal?

Forældrene har vendt Danmark og de danske værdier ryggen, men berettiger det os til at vende deres børn ryggen? Og har det ikke altid været en dansk værdi at beskytte de svage – ikke mindst når de svage er vore egne børn?

Kurderne har bedt os om, at tage vore statsborgere hjem – ligesom vi har bedt andre lande om at tage deres statsborgere hjem, der sidder her på ’tålt ophold’. Vi er meget forargede over, at landene nægter. Taler om at fratage dem ulandsbistand. Men hvad gør vi selv? Hvordan kan politikerne leve med det hykleri? De fleste af mødrene er født og opvokset her. Vi har haft en mulighed for at påvirke dem. Nu tørrer vi dem af på kurderne, efter at de er blevet radikaliseret.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter