Debatindlæg afSigne Storch Jakobsen

børnepsykolog

Jeg støder på flere børn, som før nedlukningen kom i mange konflikter, men nu har fået tættere relationer til deres legekammerater og trives bedre i børnehaven.

Børnepsykolog Jeg møder mange børn, der ikke trives. Mange af dem er blomstret op under coronaens bedre normeringer

Lyt til artiklen

I mit arbejde som børnepsykolog i en nordsjællandsk kommune møder jeg en del børn, som ikke trives godt i deres vuggestue eller børnehave. Nogle har svært ved at sidde stille eller deltage i hverdagens aktiviteter. Nogle har svært ved at komme ind i lege og indgå i relationer med andre børn. Nogle børn slår, river, råber eller spytter og kan være svære at rumme på en stue med mange andre børn, som også har behov for noget særligt.

Det har været en øjenåbner at se, hvordan en del af disse børn er blomstret op efter genåbningen af daginstitutionerne i april. Genåbningen har selvfølgelig stillet store krav om blandt andet afstand samt afvaskning af hænder og legetøj, men den har også haft sine fordele. På grund af smittefaren er det nemlig blevet et krav, at børnene skal deles ind i mindre grupper med faste børn og voksne. For at gøre dette muligt har mange daginstitutioner begrænset åbningstiden og hyret ekstra vikarer ind, hvilket betyder, at normeringerne aktuelt er væsentlig bedre, end de plejer at være.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her