0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Formand for Børnerådet: Det handler ikke om antallet af underretninger, men om, hvad vi gør ved dem

Uanset antallet af underretninger sker der alt for mange fejl i kommunernes sagsbehandling.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Arkivtegning: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Antallet af underretninger er steget fra 65.000 til 138.000 på 5 år. Debatten raser – er det nu godt eller skidt? På den ene side hører vi om forældre, der pludselig ser sig mistænkeliggjort i en kafkask sagsbehandlingsproces på grund af en uoverlagt kåd bemærkning fra sønnike. På den anden side ser vi stadig alt for mange børn, der i årevis lever med misrøgt, fordi ingen tager affære.

Jeg skal blankt indrømme, at hvis det var mig, der som ung mor uberettiget blev ’en sag i kommunen’, ville jeg både blive rasende og skamfuld. Også selv om den skulle gå væk igen. Samtidig er jeg helt enig med Rasmus Kjeldahl fra Børns Vilkår, når han i Politiken 17. juli pointerer, at den allervigtigste prioritering må være at undgå, at børn får en rædselsfuld barndom. Men skal vi undgå det, så skal vi væk fra ’for eller imod’ flere underretninger. For uanset antallet af underretninger sker der alt for mange fejl i kommunernes sagsbehandling.

I 2017 fandt en intern stikprøveundersøgelse i Københavns Kommune graverende fejl i samtlige undersøgte sager om anbragte børn. Sidste år var det Frederiksberg Kommune, der trak overskrifter på grund af mangelfuld sagsbehandling i familieafdelingen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden