0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Lærerstuderende svarer nyuddannet lærer: Din kritik er absurd. Jeg har aldrig mødt nogen, der har valgt lærergerningen grundet lønnen

Nej, ikke alle, kender Rousseau, når de første gang træder ind på læreruddannelsen – men de kender ham, når de går ud igen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Andreas Merrald
Arkivfoto: Andreas Merrald

»Læreruddannelsen er ikke nogen eliteuddannelse forbeholdt overklassen, nej. Deri må jeg give skribenten ret – isoleret set. Det er den ikke, men det skal den heller ikke være«, skriver Tommy A. Ørnstrup i dette debatindlæg.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kristian Yilmaz skrev 22.11. om alt det, han mener er galt med den læreruddannelse, han gik på. Som lærerstuderende selvsamme sted har jeg dog utrolig svært ved at genkende hans fremstilling. Sikke et negativt og unuanceret syn på både vores fælles studiested og på læreruddannelsen i sin helhed. »Kun ganske få af de lærerstuderende burde blive lærere. Resten har hverken evner eller vilje« Tak for kaffe. Passagerne vedrørende ønsket om mere anerkendelse for lærergerningen kan jeg i overvejende grad fint tilslutte mig – dette ønske, er jeg i øvrigt ganske overbevist om, er bredt udbredt blandt lærere og lærerstuderende. Så langt, så godt.

Men at dømme ud fra resten af indlægget kan jeg næsten ikke tro, at forfatteren virkelig har brugt fire år på samme studiested som jeg. Jeg kan hverken genkende billedet af de medstuderende, underviserne, uddannelsesstedet eller selve grundsynet på, hvad læreruddannelsen er og ikke er – og hvad det skal være. Læreruddannelsen er ikke nogen eliteuddannelse forbeholdt overklassen, nej. Deri må jeg give skribenten ret – isoleret set. Det er den ikke, men det skal den heller ikke være.

Vi favner høj som lav, og der er en stor diversitet blandt de lærerstuderende – selvsamme diversitet, som vi forventes at favne, når vi skal ud i den virkelige verden og have med alle mulige elever at gøre, hvor der er alskens udfordringer på spil. Det ser jeg som en stor gevinst, og i øvrigt også en af de givende ting ved at færdes på selve læreruddannelsen.

Ser man diversitet og forskelligartede forudsætninger som noget problematisk og beskæmmende, skulle man nok i det hele taget have valgt en anden uddannelse end læreruddannelsen. Sikke dog en elitær og verdensfjern arrogance. Nej, det er givetvis ikke alle, der kender Rousseau, Kant og Grundtvig, når de første gang træder ind på læreruddannelsen – men de kender dem, når de går ud igen, og det burde være det centrale.

Der er givetvis både gode og dårlige undervisere på vores studiested som på alle uddannelsesinstitutioner, men det dystre billede, der tegnes, kan jeg på ingen måde genkende. Jeg har aldrig mødt så engagerede og kvalificerede undervisere som her – inspirerende og vildt kvalificerede og dygtige. Så denne fremstilling kan jeg heller ikke genkende overhovedet.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts