Kære Jesper Kristensen. Du skrev i lørdagens avis, at du vil anbefale alle, der ikke har det rette efternavn, at fravælge humaniorastudierne. Det bygger du på egne oplevelser fra undervisnings- og kulturbranchen. Du mener, at din egen ledighed herindenfor skyldes, at dine forældre ikke var akademikere og aldrig tog dig med på museum eller i operaen. Du ønsker at advare kommende studerende, så de ikke begår den samme fejl som du: at lade sig lulle ind i den naive tro, at flid på læsesalen er tilstrækkeligt til at score et job. Med den retorik tager du håbet fra de årgange af unge, der, mens vi to skændes i Politikens spalter, kæmper med virtuel undervisning, onlineeksamen og selvstudium som aldrig før.
Lad dette være et råd fra en humanist til en anden: Min nuværende jobsituation minder nemlig på mange måder om din. Ligesom du har jeg altid set mig selv inden for undervisnings- og kulturbranchen. Men vores udsyn er forskellige, og det vil du så påpege skyldes forskelle i vores barndom og stamtavler.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.