Debatindlæg afLars Thetmark

Lærer og gift med en jordemoder

Ingen sammenhængende ferie, lav løn og opslidende arbejdstider. Jeg er på en og samme tid imponeret og frustreret over min kones arbejde.

Min kone er jordemoder: Hendes arbejdsvilkår er fuldkommen urimelige

Lyt til artiklen

Jeg er manden, der deler mit liv med en jordemoder. Jeg beundrer hendes enorme rummelighed, hendes ekspertviden og hendes evne til at handle hurtigt under vilkår, hvor jeg ville forvente, at der efterfølgende udløses kontant anerkendelse. Det sker bare aldrig. Det vil systemet ikke. Ellers var det sket for længst.

Da hun for mange år siden ringede hjem fra en aftenvagt for at fortælle, at vi samme sommer kun kunne få én uges ferie i børnenes skolesommerferie, sagde jeg kontant: »Sig op!«. Jeg blev så vred. Jeg skulle snart komme til at lære, at når man er jordemoder, er det et sjældent privilegium at få tre ugers sammenhængende sommerferie med familien. Og man skal være taknemmelig for to.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her