0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Min kone er jordemoder: Hendes arbejdsvilkår er fuldkommen urimelige

Ingen sammenhængende ferie, lav løn og opslidende arbejdstider. Jeg er på en og samme tid imponeret og frustreret over min kones arbejde.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Arkivtegning: Philip Ytournel/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg er manden, der deler mit liv med en jordemoder. Jeg beundrer hendes enorme rummelighed, hendes ekspertviden og hendes evne til at handle hurtigt under vilkår, hvor jeg ville forvente, at der efterfølgende udløses kontant anerkendelse. Det sker bare aldrig. Det vil systemet ikke. Ellers var det sket for længst.

Da hun for mange år siden ringede hjem fra en aftenvagt for at fortælle, at vi samme sommer kun kunne få én uges ferie i børnenes skolesommerferie, sagde jeg kontant: »Sig op!«. Jeg blev så vred. Jeg skulle snart komme til at lære, at når man er jordemoder, er det et sjældent privilegium at få tre ugers sammenhængende sommerferie med familien. Og man skal være taknemmelig for to.

Men én uges sommerferie for vores familie var jo alt for lidt, syntes jeg. Vores tre børn og jeg havde seks uger! Men meldingen var klar: en uges ferie i skoleferien, resten skulle afholdes på et andet tidspunkt.

Heldigvis havde hun modet til at sætte sin stilling på spil, og kun derfor blev ferien forlænget til det dobbelte: to ugers sammenhængende ferie. Hurra! Vi var lykkelige, og jeg var rasende på samme tid.

Jeg har erfaret, at der stilles forventninger til jordemødrene, som ville være uhørte for andre faggrupper. Jordemoderens arbejdsindsats og ansvar bør afspejles i en tilsvarende høj løn. Dette gælder bare ikke for de danske jordemødre.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter