Debatindlæg afOve Dahl

Historiker

Den danske velfærdsstat har udviklet sig til noget helt andet, end dens arkitekter forestillede sig. Hele den åndelige del mangler.

Historiker: Giv mig en kulturel velfærdsstat

Lyt til artiklen

Socialdemokraten Michael Vindfeldt skriver i Politiken om det kulturfjendske Folketing, inklusive sine egne partifæller. Ifølge ham svælger politikerne i popkultur, mens finkulturen ignoreres. Så en mere ligelig interesse samt økonomisk støtte burde tilsyneladende være løsningen på problemet. I forhold til denne diskussion mener jeg dog, at man bør grave et par spadestik tilbage i historien.

Som Michael Vindfeldt selv er inde på, blev kulturen »anset som endemålet for arbejderkampen«. Velfærdsstatens arkitekter så selve konstruktionen som en toleddet størrelse, hvor der efter skabelsen af den sociale velfærdsstat skulle etableres en ’åndelig’ velfærdsstat med store kulturpolitiske visioner. Statsminister H.C. Hansen ser velfærdsstaten som en »fremmarch mod lykkeligere livsvilkår«. Og Ivar Nørgaard, tidligere minister og min tidligere formand i Pensionisternes Samvirke, skriver i 1962: »Når det materiale ikke mere bliver det ene fornødne, er der gode muligheder for, at det kulturelle og det etiske får en større plads i tilværelsen. Politik vil da i stigende grad gå over fra at være en debat om økonomi til at blive en kulturdebat, og de økonomiske spørgsmål vil blive trængt i baggrunden til fordel for pædagogiske, psykologiske og alment kulturelle. Undervisningsministeriet og kulturministeriet vil blive mere betydningsfulde ministerier end finans- og økonomiministeriet«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her