Debatindlæg afChristian Friis Bach,

direktør i warfair, tidligere udviklingsminister og undergeneralsekretær i FN

Jeg håber på et godt resultat ved COP26 i Glasgow de næste uger. Men måske trænger verden til endnu et klimatopmøde, der går i helt knæ. Så vågner vi måske op.

Optimisten fra COP15 i København: Jeg tror, at verden trænger til endnu et klimatopmøde, der går i helt knæ

Lyt til artiklen

I oktober 2016, under ét år efter at verden havde vedtaget klimaftalen i Paris, var jeg til World Energy Congress i Istanbul. De fire talere til åbningsceremonien var præsident Vladimir Putin fra Rusland, præsident Ilham Aliyev fra Aserbajdsjan, præsident Nicolas Maduro fra Venezuela og præsident Recep Tayyip Erdogan fra Tyrkiet. Det tog vel omkring 1,5 timer, og der blev kun sagt klima i en bisætning et par gange. I stedet handlede det om nye rørledninger, boringer og investeringer i fossile brændstoffer, energisamarbejde og energipriser.

Jeg kan huske, at jeg blev helt paf og tænkte, hov, der ramte jeg virkeligheden. For mens jeg og store dele af verden gik rundt i en klimaaftaleeufori, kørte den gigantiske motor, der pumpede fossile brændstoffer op af undergrunden ufortrødent videre.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her