Debatindlæg afChristiane Marie Kjærgaard Ibsen

BSc i teknoantropologi

I dag higer vi efter ’naturlige looks’ med unaturlige præparater og pakker det ind i selvkærlige handlinger og et spørgsmål om kvindefrigørelse.

Studerende: Nogle kalder det kvindefrigørelse, andre kalder det nervegift. Botox har taget overhånd

Lyt til artiklen

På min Instagram får mødre – tilsyneladende helt ubekymret – faktisk tenderende mod stolt – sprøjtet botox og filler (læs: nervegift) ind i læber, kinder, næser og pander. Det er de selvfølgelig i deres fulde ret til, men det bliver et problem, når det sættes ind i en kvindefrigørende ramme. Jeg forstår tanken, men den er for letkøbt i dag.

Jeg – og min generation – står i den grad på skuldrene af stærke kvinder, der kæmpede for vores stemmeret, fri abort, adgang til uddannelse og den generelle frigørelse fra hjemmet – samt retten til at se ud på lige nøjagtig den måde, vi behager – det værende husmoderlig, usminket eller proppet med botox. Problemet er, at det er gået langt over gevind, og efterhånden er det tippet over til et sted, hvor presset om at ændre grundlæggende på sig selv for at leve op til skønhedsidealet bliver ALT andet end frigørende.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her