Debatindlæg afPatti Davis

Datter af USA's tidligere præsident Ronald Reagan, skuespiller og forfatter til den kommende bog 'Dear Mom and Dad: A Letter About Family, Memory and the America We Once Knew'.

Den tidligere præsidents datter mindes sin fars dybe kærlighed til landet og tænker over, hvad han ville have ment om de nuværende dybe splittelser og truslen mod demokratiet.

Ronald Reagans datter: Min far ville have grædt over det USA, vi har nu

Lyt til artiklen

Natten inden min far, Ronald Reagan, døde, lyttede jeg til hans åndedrag – anstrengt, svagt. Det mindede slet ikke om den atletiske mand, der kunne lide at ride, satte hegn op på sin ranch, konstruerede forhindringer til spring med heste af gamle telefonpæle, skar buske ned langs ridestierne. Eller den mand, der hævede sin røst mod en mørk himmel og sagde: »Hr. Gorbatjov, riv denne mur ned«.

Tiden og historien forskubbede sig i mine tanker, fjerne minder blandede sig med mere nutidige hændelser – de 10 år, hvor han rejste ind i alzheimerens tågede verden, og jeg blev fast besluttet på at forlade de barnlige bebrejdelsers nedtrampede stier og bane nye veje. For at sige det ligeud havde jeg indset, at det gjaldt om at blive voksen i en fandens fart.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her